Konkurs Bystrzaka – Etap I – Matematyka

MATEMATYKA

GRUPA WIEKOWA KL. IV – V

Zadanie 1.

Najlepszy uczeń w szkole, udzielając wywiadu do gazetki szkolnej, spojrzał na zegarek i lekko rumieniąc się, powiedział: „Jest 11.36. Ostatnią szóstkę otrzymałem aż 25 godzin i 38 minut temu”. Podaj kiedy to się stało.

Zadanie 2.

Farmer Giles sold three sheep and bought two pigs. This transaction cost him an additional 20 pounds. During the next transaction, he sold two sheep and bought one pig and was even.  All sheep had the same price and all pigs cost the same. What was the price per sheep? How much did each pig cost?

Zadanie 3.

 1

Zadanie 4.

Nie wykonując obliczeń uzasadnij, że wynik następującego iloczynu   1 ∙ 2 ∙ 3 ∙ 4 ∙ … ∙ 19 ∙ 20 będzie miał na końcu parzystą liczbę zer.

 

 

GRUPA WIEKOWA KL. V I– VII

Zadanie 1.

Smok Parabolus zjada tonę jedzenia w 20 minut. Jego synek Wielomianek taką samą ilość zjada  w 1godzinę  40 minut.  Dziś na obiad mają pyszne 3 – tonowe danie. Ile czasu zajmie im wspólne zjedzenie tego posiłku?

2

Zadanie 2.

The Sergeant was preparing a troop with less than 500 people for a parade. First, he tried to put three soldiers in each row but there was one left over. When he tried to put four, five and six in each row there was still one left over. When he tried to put seven soldiers in a row, he was finally relieved as no one was left over. How many soldiers were there in the troop?

Zadanie 3.

3

Zadanie 4.

Piętnastu chłopców zebrało łącznie 100 orzechów. Uzasadnij, że co najmniej dwóch z nich zebrało tyle samo orzechów.

 

Bibliografia:

Z. Bodzyński, P.  Nodzyński, M.  Uscki  KOŁO MATEMATYCZNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ

D. Kulma  KWADRATOLANDIA MATEMATYCZNE PRZYGODY

Wydawnictwo GWO