PLAN PRACY
PEDAGOGÓW SZKOLNYCH
Zadania ogólnowychowawcze:
- Dokonywanie oceny sytuacji wychowawczej w szkole ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
- Stałe czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów. Kontrola uczniów drugorocznych
- Prowadzenie poradnictwa dla rodziców – udzielanie porad ułatwiających rozwiązywanie trudności wychowawczych w rodzinach i w życiu szkolnym.
- Rozpoznawanie bieżących sytuacji problemowych w szkole, stała współpraca z wychowawcami
Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
- Dokonywanie okresowej analizy sytuacji dydaktyczno – wychowawczej w szkole.
- Gromadzenie i opracowywanie zebranych danych.
- Wyszczególnienie, ewidencjonowanie i analiza postępów uczniów wymagających szczególnej opieki dydaktycznej i wychowawczej, a szczególnie uczniów drugorocznych.
- Rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych poprzez ankiety, wywiady.
- Rozpoznawanie potrzeb socjalnych uczniów poprzez wywiady środowiskowe, indywidualne kontakty z uczniami i rodzicami, współpracę z wychowawcami klas i pracownikami obsługi w szkole a także przez obserwację uczniów.
- Wykrywanie i pomoc dzieciom z problemem dysleksji (kierowanie do PPP, udzielanie rodzicom informacji na temat dysleksji i form pomocy).
- Przeprowadzenie ankiety pozwalającej zdiagnozować wybitne uzdolnienia u ucznia.
- Analiza dokumentacji klas pod kątem opinii pedagogicznych.
- Przeprowadzenie wspólnie z wychowawcą testu dojrzałości szkolnej uczniów klas pierwszych.
- Kontrola realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów.
- Współpraca z instytucjami wspierającymi proces opiekuńczo – wychowawczy.
- Pomoc wychowawcom klas w rozwiązywaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz w analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych poprzez obserwacje zachowań pojedynczych uczniów i klasy, rozmowy, uczestnictwo w godzinach wychowawczych oraz innych spotkaniach z klasą.
- Wyodrębnienie uczniów ze środowisk dysfunkcyjnych oraz z trudnościami dydaktyczno – wychowawczymi w celu zaplanowania konkretnych działań dydaktyczno – wychowawczych na rok szkolny 2010/11
- Nawiązanie kontaktu z uczniami klas I – przybliżenie pracy pedagoga szkolnego.
- Współdziałanie z organami szkoły, policji i sądami w przypadkach wykroczeń uczniów, nie realizacji obowiązku szkolnego itp. sprawach.
Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
- Pomoc w prowadzeniu uczniów wybitnie zdolnych poprzez rozmowy, dyskusje, grupy wsparcia.
- Pedagogizacja rodziców i grona pedagogicznego w aspekcie form pracy z uczniem zdolnym.
- Gromadzenie bazy danych na temat form pracy z uczniem zdolnym.
- Dla uczniów przebadanych przez PPP dostosowanie nauczania do zaleceń zawartych w opinii psychologiczno – pedagogicznej – współpraca z wychowawcami i nauczycielami przedmiotów.
- Współpraca z wychowawcami, logopedą, pielęgniarką szkolną w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Indywidualizacja pracy z dziećmi wymagającymi szczególnego podejścia nauczyciela i wychowawcy; zwracanie uwagi na indywidualne podejście do dzieci z parcjalnymi deficytami rozwojowymi,
- Konsultacje i współpraca z PPP w Ostrołęce.
- Analiza opinii psychologiczno – pedagogicznych uczniów.
Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- Udzielanie pomocy uczniom realizującym nauczanie indywidualne, zajęcia rewalidacyjne o charakterze edukacyjnym, socjoterapeutycznym, korekcyjno-kompensacyjnym, zajęcia logopedyczne, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia rozwijające.
- Udzielanie indywidualnych porad uczniom, rodzicom, nauczycielom.
- Wspieranie wychowawczej roli rodziny poprzez udzielanie porad ułatwiających rozwiązanie trudności wychowawczych z dziećmi.
- Współpraca z wychowawcami klas w prowadzeniu lekcji wychowawczych motywujących uczniów do nauki.
- Kontrolowanie postępów w nauce oraz frekwencji uczniów.
- Udział w zebraniach dla rodziców, pogadanki i przypominanie o gotowości współpracy.
- Podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych.
- Rozmowy z uczniami klasy VI o sprawdzianie podsumowującym naukę w szkole podstawowej.
- Gromadzenie dokumentacji o udzielanych formach pomocy uczniom – indywidualna dokumentacja ucznia.
- Kwalifikowanie uczniów do zespołów reedukacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, wspierających na podstawie orzeczeń i opinii Poradni oraz zespołów wyrównawczych.
- Zorganizowanie wolontariatu w szkole.
- Opieka nad uczniami mającymi nauczanie indywidualne i uczniami przewlekle chorymi, z grup dyspanseryjnych – współpraca z rodzicami i pielęgniarką.
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną w Ostrołęce:
a) badanie logopedyczne w szkole (klasy I),
b) ustalenie dnia z pracownikami PP-P (dzień konsultacji dla uczniów, rodziców, nauczycieli),
c) przygotowanie dokumentacji do badań uczniów z trudnościami w nauce, zaburzenia w zachowaniu, zaburzonym pismem – ustalenie terminów badań,
d) zapoznawanie nauczycieli z nadesłaną korespondencją (opinie, orzeczenia, wyniki terapii, informacje, ogłoszenia),
e) udział w spotkaniach szkoleniowych na terenie Poradni,
f) zapraszanie pracowników Poradni na szkoleniowe posiedzenia Rady Pedagogicznej, na spotkania do klas – na prośbę wychowawcy.
Współpraca z Centrum Pomocy Osobom Uzależnionym od Alkoholu i ich Rodzinom w Ostrołęce i innymi instytucjami, które statutowo zajmują się pomocą psychologiczno – pedagogiczną.
- Gromadzenie i udostępnianie fachowej literatury w zakresie form pomocy psychologiczno – pedagogicznych.
- Pedagogizacja uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami i nauczycielami,
- Udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.
- Udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć narastających na tle niepowodzeń szkolnych.
- Udzielanie rad i wskazówek uczniom i ich najbliższym w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych.
Podejmowanie i wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli:
- Przygotowanie materiałów dla grona pedagogicznego do prowadzanie zajęć integracyjnych w klasach I.
- Prowadzenie zajęć w klasach zgodnie z zapotrzebowaniem.
- Prowadzenie zajęć dla klas I, II, III na temat :
- „Nikotyna – legalny narkotyk”
- „Alkohol – droga donikąd.”
- Realizacja programów profilaktyczno –wychowawczego zgodnie z programem profilaktyki i programem wychowawczym szkoły.
- Kontynuowanie programów profilaktycznych w klasach („Siedem kroków”, „Odlot”, „Alkohol kradnie wolność”).
- Spotkania ze Strażą Miejską – wandalizm na terenie miasta, spotkania z pracownikiem Komendy Policji ds. nieletnich dla klas VI – karalność nieletnich.
- Współudział z Radą Rodziców w opracowaniu Szkolnego Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki.
- Realizacja działań wyznaczonych dla pedagoga wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki.
- Przeprowadzenie zajęć w klasach w ramach programu profilaktyki szkoły.
- Szczególna opieka nad uczniami rozpoczynającymi naukę w naszej szkole.
- Kształtowanie i uświadamiane pozytywnych postaw społecznych (poszanowanie godności, uczciwość w stosunku do innych, szacunek do samego siebie, edukacja ekologiczna, organizacja akcji charytatywnych).
- Wdrażanie uczniów do przestrzegania zasad współżycia i porządku (przeciwdziałanie agresywnemu zachowaniu się), rozmowy, instrukcje, lekcje – „Terapia złości”.
- Ustalenie wspólnego planu pracy z pielęgniarką szkolną.
- Prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów w porozumieniu z pielęgniarką szkolną.
- Pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych uczniów.
- Typowanie do zajęć pozalekcyjnych dla uczniów z rodzin patologicznych (zajęcia sportowe, koło plastyczne, koło teatralne, zajęcia wyrównawcze).
- Opracowanie, przeprowadzenie i analiza socjometryczna klas. Podjęcie działań wynikających z analizy socjometrycznej we współpracy z wychowawcami klas.
- Wyposażanie i wzbogacanie uczniów w wiedzę dotyczącą umiejętności życiowych; omawianie w ramach pełnionych zastępstw, tematów dotyczących np. sposobów efektywnego uczenia się, umiejętności radzenia sobie z uczuciem złości, poznania siebie i rozumienia innych, relaksacji, empatii, asertywności, tolerancji, pełnienia ról i in.,
- Współpraca z Radą Rodziców.
Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
- Objęcie opieką pedagogiczną uczniów z rodzin ubogich poprzez zorganizowanie pomocy socjalnej tj.: dożywianie, wypożyczanie podręczników itp. współpraca z MOPR w Ostrołęce, TPD w Ostrołęce, itp. instytucjami.
- Współpraca z instytucjami statutowo zajmującymi się pomocą materialną uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialno – bytowej.
- Wnioskowanie o przydział funduszy na bezpłatne obiady dla uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej (Ośrodek Pomocy Rodzinie, prywatni sponsorzy).
- Zapomogi losowe – Rada Rodziców.
- Przygotowanie dokumentacji do wyprawek, zbieranie faktur, wypłata pieniędzy za podręczniki na podstawie faktur.
- Organizowanie paczek świątecznych (Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, Rada Osiedla, Samorząd Szkolny – akcja ogólnoszkolna)
- Wnioskowanie o dofinansowanie wycieczek szkolnych dla najuboższych dzieci – Rada Rodziców, dyrektor.
- Współpraca z TPD – paczki świąteczne, kolonie letnie..
- Współpraca ze świetlicą szkolną.
- Współpraca z biblioteką szkolną – wypożyczanie książek.
- Sporządzanie wykazu uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Opiniowanie wniosków uczniów starających się o stypendium szkolne
- Współpraca z Caritas Diecezji Łomżyńskiej – pomoc finansowa w żywieniu uczniów.
- Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia.
- Współpraca z pedagogami szkół podstawowych.
- Rozmowy z rodzicami.
- Rozmowy indywidualne z uczniami.
W ramach swojej pracy pedagog szkolny współpracuje z takimi placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły, jak:
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Ostrołęce.
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Ostrołęce.
- Centrum Pomocy Osobom Uzależnionym od Alkoholu i ich Rodzinom w Ostrołęce.
- Sądem Rejonowym – Wydział Rodzinny i Nieletnich w Ostrołęce.
- Komendą Miejską Policji w Ostrołęce.
- Caritas Diecezji w Łomży.
- Towarzystwem Przyjaciół Dzieci w Ostrołęce o/Miejski
- Pedagogami różnych szkół.
Organizacja własnej pracy:
1. Stała współpraca z władzami szkoły, wychowawcami, nauczycielami, Samorządem Uczniowskim, pielęgniarką szkolną w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych.
2. Zapewnienie w rozkładzie zajęć możliwości kontaktowania się uczniów i rodziców.
3. Prowadzenie dokumentacji:
- dziennik zajęć pedagoga szkolnego,
- wykaz uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- ewidencje uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej, pomocy materialnej.
4. Podnoszenie kwalifikacji poprzez udział w kursach i warsztatach dotyczących profilaktyki i wychowania.
Uczniowie mogą się zgłaszać do pedagoga:
- gdy nie radzą sobie z programem nauczania, chcą pomocy i rady z tym związanej,
- gdy ktoś naruszy ich prawa;
- gdy ktoś stosuje wobec nich przemoc;
- gdy potrzebują pomocy i rady;
- gdy chcą porozmawiać z kimś życzliwym;
- gdy chcą poradzić się, wybierając przyszły zawód, szkołę gimnazjalną.
Rodzice uczniów mogą oczekiwać:
– pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej, dotyczącej ich dziecka:
- trudności w nauce bądź niepowodzenia szkolne dziecka – możliwość rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, poprzez kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, diagnozującą przyczyny niepowodzeń szkolnych, deficyty rozwojowe dzieci;
- problemy z zachowaniem dziecka (zmiany zachowania dziecka, problemy dziecka z rówieśnikami);
- uzyskania informacji o dalszej ścieżce edukacyjno – zawodowej dla swojego dziecka.
Nauczyciele mogą oczekiwać:
- pomocy w zdiagnozowaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów;
- analizy opinii o uczniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- współpracy w zakresie diagnozowania środowiska rodzinnego ucznia, rozpoznawania potencjalnych możliwości, bądź ograniczeń dziecka;
- wspierania w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego (m.in. organizowanie imprez profilaktycznych, zajęcia wychowawcze z młodzieżą, realizowanie wybranych programów profilaktycznych, zajęcia dotyczące wyboru przyszłej szkoły i zawodu);
- wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dotyczących uczniów (np. indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami uczniów sprawiającymi różnego rodzaju problemy wychowawcze, rozmów z agresorami, ofiarami przemocy, uczniami wagarującymi, nieprzystosowaniem społecznym);
- wsparcia w podejmowaniu działań mediacyjnych i kryzysowych w szkole.