PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 IM. STANISŁAWA JACHOWICZA W OSTROŁĘCE
-
Cele oceniania w edukacji wczesnoszkolnej.
-
Ocenianie w klasach I–III ma na celu:
-
monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazywanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć,
-
doskonalenie procesu uczenia się poprzez różnicowanie nauczania w zależności od indywidualnego rytmu zdobywania wiadomości i umiejętności,
-
motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
-
Ocena szkolna w edukacji wczesnoszkolnej pełni wiele różnorodnych funkcji powiązanych z procesem kształcenia i wspomaganiem dziecka we wszechstronnym rozwoju na miarę jego możliwości. Do tych funkcji zaliczamy:
-
funkcję informacyjną – uwzględniającą wkład pracy ucznia;
-
funkcję korekcyjną – uwzględniającą efekt, jaki osiąga uczeń;
-
funkcję motywacyjną- uwzględniającą możliwości ucznia.
-
Zakres i przedmiot oceny opisowej ucznia.
-
Ocena opisowa uwzględnia efekty dydaktyczne i wychowawcze ucznia w zakresie:
-
edukacji polonistycznej: czytanie, pisanie, mówienie, słuchanie, wypowiadanie się (ustne i pisemne), gramatykę i ortografię.
-
edukacji matematycznej: pojęcie liczby naturalnej i jej zapis cyfrowy, opanowanie podstawowych działań arytmetycznych/ dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie/ umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych, wiadomości z geometrii i umiejętności praktycznych z tego zakresu.
-
edukacji społeczno-przyrodniczej: wiedza o otaczającym środowisku przyrodniczym i środowisku społecznym, umiejętność dokonywania obserwacji.
-
edukacji plastyczno-technicznej: kultura pracy, poznawanie architektury, malarstwo i rzeźba, działalność plastyczno-techniczna.
-
edukacji muzycznej: odtwarzanie i słuchanie muzyki, percepcja muzyki.
-
wychowanie fizyczne: sprawność fizyczno-ruchową, elementy higieny osobistej, gry i zabawy ruchowe.
-
edukacji językowej /j. angielski/: rozpoznawanie zwrotów stosowanych na co dzień oraz krótkich tekstów, czytanie wyrazów i prostych zdań, przepisywanie wyrazów i zdań, wypowiadanie się.
-
zajęć komputerowych: znajomość elementarnych podstaw obsługi komputera, posługiwanie się wybranymi programami, wyszukiwanie i korzystanie z informacji.
-
Ocenianie zachowania uczniów w klasach I–III.
-
Roczna i śródroczna ocena zachowania ma charakter opisowy.
-
Ocenę ustala nauczyciel-wychowawca uwzględniając:
-
opinię innych nauczycieli ucznia,
-
opinię nie dydaktycznych pracowników szkoły.
-
Przy formułowaniu oceny zachowania nauczyciel bierze pod uwagę postawę ucznia podczas zajęć szkolnych w klasie, jak i poza nią.
-
Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
-
oceny z zajęć edukacyjnych,
-
promocje do klasy programowo wyżej.
-
Roczna i śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
-
wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
-
postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
-
dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
-
godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
-
dbałość o honor i tradycje szkoły;
-
dbałość o piękno mowy ojczystej;
-
udział w pracach na rzecz szkoły i środowiska.
-
Narzędzia i metody oceniania umiejętności ucznia.
-
Ocenę opisową redaguje się na podstawie informacji zgromadzonych za pomocą narzędzi oceniania.
-
Gromadząc informacje na temat postępów ucznia nauczyciel korzysta z następujących metod i narzędzi kontrolno-diagnostycznych takich jak:
-
sprawdziany,
-
testy kompetencji,
-
podręczniki,
-
zeszyty ucznia i zeszyty ćwiczeń,
-
bieżącą obserwację ucznia.
-
W systemie oceniania bierzemy również pod uwagę:
-
wytwory pracy ucznia,
-
prace średnio i długoterminowe,
-
udział w konkursach.
-
Sposoby dokumentowania osiągnięć uczniów
-
-
Bieżącą ocenę ucznia nauczyciel rejestruje/dokumentuje/ dokonując zapisów:
-
-
w dzienniku lekcyjnym,
-
na wytworach pracy ucznia,
-
w zeszycie ucznia.
-
Przy ocenianiu bieżącym w klasach I-III oprócz oceny opisowej stosuje się:
-
pochwały ustne, pisemne,
-
symbole cyfrowe 1,2,3,4,5,6,
-
z zachowania- systemy motywacyjne,
Przyjmuje się następujące skróty słowne ocen cyfrowych:
-
Ocena celująca ( cel)-6
-
Ocena bardzo dobra (bdb)-5
-
Ocena dobra (db)-4
-
Ocena dostateczna (dst)-3
-
Ocena dopuszczająca ( dop)-2
-
Ocena niedostateczna (ndst)-1
-
W ocenie bieżącej dopuszcza się stosowanie + (plus) i – (minus).
UWAGA: Dla uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną wymagania są dostosowane do aktualnych możliwości ucznia.
-
Sposoby informowania uczniów i ich rodziców o indywidualnych osiągnięciach.
-
Wymagania edukacyjne i przedmiotowe zasady oceniania przedstawiane są uczniom na jednym z pierwszych zajęć w danym roku szkolnym.
-
Wymagania edukacyjne i przedmiotowe zasady oceniania przedstawiane są rodzicom na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym, a fakt ten jest potwierdzony podpisem rodzica na liście potwierdzającej zapoznanie się z aktami wewnętrznymi szkoły. Informacja na temat wymagań edukacyjnych obejmuje zakres wiadomości i umiejętności z poszczególnych edukacji nauczania, uwzględnia poziom wymagań na poszczególne oceny szkolne.
-
Ocenianie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej jest jawne i odbywa się na bieżąco w klasie, podczas wielokierunkowej działalności ucznia. Nauczyciel sprawdza wykonywane prace, chwali za wysiłek, za chęci, za pracę. Nagradza uśmiechem, pochwałą, gestem oraz wskazuje, co uczeń powinien zmienić, poprawić czy wyeksponować. Podkreśla, więc osiągnięcia ucznia, ale nie porównuje go z innymi uczniami.
-
Nauczyciel stosuje wszystkie dostępne sposoby oceniania wspomagającego, tj.: obserwuje ucznia i jego pracę, rozmawia z nim i motywuje do dalszych wysiłków. Uczeń powinien mieć pewność, że w toku uczenia się ma prawo do popełniania błędów, do rzetelnej informacji, z której jasno wynika, co zrobił dobrze, co źle, a co musi zmienić, aby było lepiej. Taka informacja wywołuje motywację do dalszego wysiłku w celu dokonywania korekty poprzez kolejne działania.
-
Prace ucznia (zeszyty dyktand, prace samodzielne, sprawdziany, prace plastyczne itp.) znajdują się w jego teczce. Sprawdziany i testy pozostają w szkole przez okres 1.
Kryteria oceniania w edukacji wczesnoszkolnej
Klasa I
Symbole cyfrowe |
Edukacja polonistyczna |
Celujący (cel) 6 |
Czytanie: czyta płynnie zdaniami teksty bez przygotowania, zachowuje odpowiednie tempo, czyta cicho ze zrozumieniem, odpowiada prawidłowo na wszystkie zadane pytania, wyróżnia bohaterów utworu literackiego, ustala kolejność wydarzeń, potrafi określić przeżycia postaci w utworze literackim, czyta książki korzysta z księgozbioru bibliotecznego. Pisanie: pisze bezbłędnie z pamięci i ze słuchu zachowując prawidłowy kształt liter i ich połączeń, bezbłędnie przepisuje tekst drukowany, układa i zapisuje teksty na podany lub dowolny temat. Mówienie: samodzielnie tworzy wielozdaniowe wypowiedzi na dowolny temat, zawsze uczestniczy w dyskusji, ma bogaty zasób słownictwa, tworzy wypowiedzi logiczne, zrozumiałe i poprawne gramatycznie, nie popełnia błędów językowych, planuje i angażuje się w tworzoną formę teatralną, tworzy przedstawienia za pomocą różnych technik: kukiełki, teatr cieni i inne. |
Bardzo dobry (bdb) 5 |
Czytanie: czyta płynnie zdaniami tekst przygotowany, zachowuje odpowiednie tempo, odpowiada prawidłowo na wszystkie zadane pytania, wyróżnia bohaterów utworu literackiego, ustala kolejność wydarzeń, interesuje się książkami i chętnie je czyta. Pisanie: pisze z pamięci proste, krótkie zdania, dba o estetykę i poprawność graficzną pisma, zachowuje prawidłowy kształt liter i ich połączeń, bezbłędnie przepisuje tekst drukowany. Mówienie: buduje wielozdaniowe wypowiedzi na zadany temat, często uczestniczy w dyskusji, ma bogaty zasób słownictwa, tworzy wypowiedzi spójne, zrozumiałe i poprawne gramatycznie, nie popełnia błędów językowych, angażuje się w tworzoną formę teatralną. |
Dobry (db) 4 |
Czytanie: czyta wyrazami, głośno ze zrozumieniem, odpowiada na zadane pytania, interesuje się książkami i ich czytaniem. Pisanie: pisze z nielicznymi błędami z pamięci, stara się zachować prawidłowy kształt liter, raczej bezbłędnie przepisuje tekst drukowany (nieliczne błędy to brak elementów liter np. kropki, kreski, haczyki). Mówienie: Buduje logiczne kilkuzdaniowe wypowiedzi, posiada duży zasób słownictwa, stara się zachować poprawność językową, stara się angażować w tworzoną formę teatralną. |
Dostateczny (dst) 3 |
Czytanie: czyta sylabami, wyrazami, głośno ze zrozumieniem, odpowiada na większość pytań, na miarę swoich możliwości czyta wskazane lektury. Pisanie: pisze z pamięci popełniając błędy (literowe i ortograficzne), przepisując tekst drukowany stara się zachować prawidłowy kształt liter popełniając drobne błędy. Mówienie: wypowiada się w formie zdań pojedynczych i wyrazami, posiada mały zasób słownictwa, stara się zachować poprawność językową, poproszony przez nauczyciela włącza się w tworzoną formę teatralną. |
Dopuszczający (dop) 2 |
Czytanie: głoskuje, dokonuje analizy i syntezy słuchowej, czyta głośno, nie odpowiada prawidłowo na pytania, interesuje się książkami. Pisanie: przepisuje tekst odwzorowując litera po literze, pisząc z pamięci popełnia wiele błędów ( np. opuszcza lub dodaje litery, myli litery o podobnym kształcie, robi błędy ortograficzne ), nie zachowuje kształtu liter i połączeń literowych, myli wielkie litery z małymi. Mówienie: wypowiada się wyrazami, ma ubogi zasób słów, popełnia błędy językowe |
Niedostateczny (ndst) 1 |
Czytanie: popełnia błędy w głoskowaniu wyrazów, ma trudności w dokonywaniu analizy i syntezy słuchowej i słuchowo-wzrokowej wyrazów, nie czyta, nie odpowiada na zadawane pytania. Pisanie: przepisuje tekst odwzorowując litera po literze, popełnia przy tym mnóstwo błędów, nie pisze z pamięci, nie zachowuje liniatury, kształtu liter i połączeń literowych, myli wielkie litery z małymi. Mówienie: wypowiada się najczęściej w formie przeczącej lub twierdzącej, wyrazami jednosylabowymi, posiada bardzo ubogie słownictwo, mówi niechętnie popełniając mnóstwo błędów językowych. |
Symbole cyfrowe |
Edukacja matematyczna |
Celujący (cel) 6 |
Działania w zakresie dodawania i odejmowania: rozumie i wykonuje samodzielnie dodawanie i odejmowanie w zakresie 20, rozwiązuje równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka. Zadania tekstowe: samodzielnie rozwiązuje zadania i układa treści zadań do sytuacji życiowej, rysunku, schematu graficznego i działania arytmetycznego. Umiejętności praktyczne: zawsze prawidłowo i samodzielnie dokonuje pomiarów długości, masy, obliczeń pieniężnych, zna pojęcie długu i konieczności spłacenia go, określa czas za pomocą zegara i kalendarza. |
Bardzo dobry (bdb) 5 |
Działania w zakresie dodawania i odejmowania: rozumie i wykonuje samodzielnie dodawanie i odejmowanie w zakresie10, rozwiązuje proste równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka. Zadania tekstowe: samodzielnie i bezbłędnie rozwiązuje zadania jednodziałaniowe, zapisuje rozwiązanie zadania przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji. Umiejętności praktyczne: prawidłowo i samodzielnie dokonuje pomiarów długości i masy, obliczeń pieniężnych, zna pojęcie długu i konieczności spłacenia go, określa czas z pomocą zegara i kalendarza, wymienia dni tygodnia i nazwy miesięcy, starannie kontynuuje rozpoczęty wzór, ( np. szlaczek ), dostrzega symetrię. |
Dobry (db) 4 |
Działania w zakresie dodawania i odejmowania: rozumie i wykonuje dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 popełniając drobne błędy, rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka ( bez przenoszenia na druga stronę). Zadania tekstowe: korzysta ze wskazówek nauczyciela i prawidłowo rozwiązuje zadania jednodziałaniowe, poprawnie rozwiązuje zadanie przedstawione słownie w konkretnej sytuacji. Umiejętności praktyczne: wykonuje samodzielnie i prawidłowo proste pomiary długości i masy, proste obliczenia pieniężne, zna pojęcie długu i konieczności spłacenia go, prawidłowo posługuje się nazwami dni tygodnia i nazwami miesięcy, dostrzega symetrię, kontynuuje rozpoczęty wzór. |
Dostateczny (dst) 3 |
Działania w zakresie dodawania i odejmowania: rozumie i wykonuje działania popełniając liczne błędy, z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste równania jednodziałaniowe w postaci okienka. Zadania tekstowe: robi błędy podczas wykonywania zadań jednodziałaniowych, popełnia błędy rozwiązując zadania przedstawione słownie w konkretnej sytuacji. Umiejętności praktyczne: w miarę poprawnie dokonuje prostych pomiarów długości i masy, zna pojęcie długu i spłacenia go, zna nazwy dni tygodnia, w miarę poprawnie używa nazw miesięcy, z pomocą nauczyciela dostrzega symetrię, stara się kontynuować rozpoczęty wzór. |
Dopuszczający (dop.) 2 |
Działania w zakresie dodawania i odejmowania: wykonuje dodawanie i odejmowanie często popełniając błędy, liczy na konkretach, myli poszczególne działania, ma problem z rozwiązywaniem prostych równań jednodziałaniowych w postaci okienka. Zadania tekstowe: nie rozumie treści zadania przedstawionego słownie, z pomocą nauczyciela wykonuje proste zadanie jednodziałaniowe oraz schematy graficzne. Umiejętności praktyczne: z pomocą nauczyciela wykonuje proste pomiary długości, masy oraz obliczeń pieniężnych, słabo zna nazwy dni tygodnia i nazwy miesięcy, nie dostrzega symetrii, ma problemy z kontynuacją rozpoczętego wzoru. |
Niedostateczny (ndst) 1 |
Działania w zakresie dodawania i odejmowania: licząc na konkretach popełnia liczne błędy, nie kojarzy znaku matematycznego z konkretnym działaniem, nie potrafi rozwiązać prostego równania jednodziałaniowego z niewiadomą w postaci okienka. Zadania tekstowe: nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi rozwiązać zadania. Umiejętności praktyczne: nie wykonuje pomiarów długości i masy, obliczeń pieniężnych, nie zna dni tygodnia i nazw miesięcy, nie dostrzega symetrii, nie potrafi kontynuować rozpoczętego wzoru. |
Symbole cyfrowe |
Edukacja społeczno-przyrodnicza |
Celujący (cel) 6 |
Posiada rozległą wiedzę o otaczającym środowisku przyrodniczym i społecznym, zna symbole narodowe i symbole Unii Europejskiej, zawsze szanuje otaczające środowisko przyrodnicze, okazuje szacunek innym ludziom, jest tolerancyjny, chętnie pomaga innym, zawsze współpracuje z innymi, zachowuje się dojrzale, zawsze dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych osób, rozróżnia zagrożenia i stara się im przeciwdziałać. Zawsze stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym. |
Bardzo dobry (bdb) 5 |
Rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki roślin i zwierząt, obserwuje zachodzące zmiany w przyrodzie, potrafi wymienić pory roku, zna formy ochrony środowiska naturalnego, szanuje przyrodę, zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka i ze strony zwierząt oraz zjawisk przyrodniczych, zna swój adres zamieszkania, zna symbole narodowe, rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej, wie na czym polega praca w poznanych zawodach, używa form grzecznościowych wobec wszystkich osób, zgodnie współpracuje z innymi, zachowuje się dojrzale. Stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym. |
Dobry (db) 4 |
Posiada ogólną wiedzę o otaczającym środowisku społecznym i przyrodniczym, zna podstawowe formy ochrony środowiska przyrodniczego, rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki roślin i zwierząt, potrafi zaobserwować zachodzące zmiany w przyrodzie, potrafi wymienić pory roku, potrafi wskazać zagrożenia dla środowiska, zna swój adres zamieszkania, wie na czym polega praca w poznanych zawodach, dobrze współpracuje z innymi, używa form grzecznościowych, zna symbole narodowe i rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej. Na ogół stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym. |
Dostateczny (dst) 3 |
Posiada podstawową wiedzę o otaczającym środowisku społecznym i przyrodniczym, zna niektóre formy ochrony środowiska przyrodniczego, orientuje się czym zajmują się ludzie w najbliższej okolicy. Zna symbole narodowe ( flaga, godło, hymn ). Potrafi wymienić nazwy poznanych warzyw i kwiatów, zna pory roku, zazwyczaj okazuje szacunek innym ludziom. Stara się współpracować z innymi. Posiada podstawowe wiadomości dotyczące zachowania się w ruchu drogowym. |
Dopuszczający (dop) 2 |
Z pomocą nauczyciela rozpoznaje poznane gatunki roślin, słabo orientuje się w otaczającym środowisku społeczno-przyrodniczym, częściowo zna swojego adres zamieszkania, myli pory roku, myli symbole narodowe, rzadko okazuje szacunek innym osobom, nie zawsze potrafi współpracować z innymi. Z trudem bezpiecznie porusza się w ruchu drogowym. |
Niedostateczny (ndst) 1 |
Bardzo słabo orientuje się w otaczającym środowisku społeczno-przyrodniczym, nie zna swojego adresu zamieszkania, nie zna pór roku, najczęściej nie okazuje szacunku innym osobom, nie zna symboli narodowych, nie potrafi współpracować w grupie. Nie stosuje zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym. |
Symbole cyfrowe |
Edukacja plastyczno-techniczna |
Celujący (cel) 6 |
Wykazuje uzdolnienia manualne, bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, zaskakuje nowatorskim rozwiązywaniem zagadnień, prace plastyczne cechuje estetyka, staranność, potrafi pracować różnymi technikami. Korzysta z medialnych środków przekazu. Interesuje się i rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki i wypowiada się na ich temat. Rozpoznaje niektóre urządzenia techniczne, potrafi je obsługiwać. Majsterkuje, buduje z różnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu. |
Bardzo dobry (bdb) 5 |
Wykazuje pomysłowość w procesie tworzenia. Wyraża własne myśli i uczucia w różnorodnych formach plastycznych. Prace plastyczne cechuje estetyka, staranność, potrafi zastosować różne techniki plastyczne i techniczne, bierze udział w konkursach ogólnoszkolnych. Rozpoznaje niektóre dziedziny sztuki: malarstwa, grafiki, architektury, rzeźby i wypowiada się na ich temat. Majsterkuje, buduje z różnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu. |
Dobry (db) 4 |
Podejmuje zadania plastyczne i techniczne. Wyraża własne myśli i uczucia w różnorodnych formach plastycznych. Korzysta z bogatej bazy kolorów. Potrafi pracować rożnymi technikami plastycznymi i technicznymi. Potrafi rozpoznać wybrane dziedziny sztuki: malarstwa, grafiki, architektury, rzeźby i wypowiada się na ich temat. Rozpoznaje niektóre urządzenia techniczne, potrafi je obsługiwać i szanować. Majsterkuje i buduje z różnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu. |
Dostateczny (dst) 3 |
Podejmuje zadania techniczne i plastyczne, ale często ich nie kończy. Dostrzega linie proste i owalne w przedmiotach, kreśli je po śladzie, uzupełnia tłem kontury przedmiotów, używa małej ilości kolorów, potrafi zorganizować swój warsztat pracy. Rozpoznaje niektóre urządzenia techniczne, w miarę możliwości obsługuje, rozpoznaje niektóre dziedziny sztuki. |
Dopuszczający (dop) 2 |
Niechętnie podejmuje zadania plastyczno-techniczne, prace wykonuje schematycznie, używa małej ilości kolorów, nie doprowadza pracy do końca, praca jest niestaranna, nie potrafi zorganizować sobie warsztatu pracy. Z pomocą nauczyciela rozpoznaje nieliczne dziedziny sztuki. |
Niedostateczny (ndst) 1 |
Niechętnie podejmuje zadania plastyczne i techniczne, nie doprowadza pracy do końca, praca jest niestaranna, nie potrafi z pomocą nauczyciela zorganizować sobie warsztatu pracy. Każda technika plastyczna i techniczna stwarza dla ucznia problem nie do pokonania. Nie rozpoznaje dziedzin sztuki: malarstwa, grafiki, architektury, rzeźby. |
Symbole cyfrowe |
Edukacja muzyczna |
Celujący (cel) 6 |
Posiada dużą wiedzę muzyczną, ma wybitne umiejętności muzyczne, chętnie uczestniczy w przedstawieniach muzycznych klasy, szkoły, gra na instrumentach, potrafi śpiewać i muzykować. Świadomie i aktywnie słucha muzyki, wyraża swoje uczucia werbalnie i niewerbalnie, bierze udział w koncertach, potrafi zatańczyć do rytmu. |
Bardzo dobry (bdb) 5 |
Opanowuje treść i melodię piosenki, dostrzega zmiany dynamiczne w muzyce i reaguje zgodnie z umową, prawidłowo wyraża nastrój muzyki poprzez ruch, poprawnie odtwarza proste rytmy na instrumentach aktywnie słucha muzyki, wyraża swoje uczucia werbalnie i niewerbalnie, uczestniczy w koncertach muzycznych, zawsze kulturalnie zachowuje się na koncercie i podczas słuchania hymnu państwowego i szkolnego. |
Dobry (db) 4 |
Zna tekst i melodię piosenek po długotrwałym powtarzaniu, dostrzega zmiany dynamiczne w muzyce, poprawnie odtwarza krótkie rytmy, wyraża nastrój muzyki poprzez ruch, świadomie i aktywnie słucha muzyki, wyraża swoje uczucia werbalnie i niewerbalnie, kulturalnie zachowuje się na koncercie i podczas słuchania hymnu państwowego i szkolnego. |
Dostateczny (dst) 3 |
Zna teksty piosenek i melodię po długotrwałym powtarzaniu, z pomocą nauczyciela dostrzega zmiany dynamiczne w muzyce i odtwarza proste rytmy na instrumentach perkusyjnych stara się wyrażać nastrój muzyki poprzez ruch, Sara się aktywnie słuchać muzyki, wyraża swoje uczucia werbalnie i niewerbalnie, nie zawsze kulturalnie zachowuje się na koncercie i podczas słuchania hymnu państwowego i szkolnego. |
Dopuszczający (dop) |
Ma trudności z opanowaniem treści i melodii piosenki w czasie do tego przewidywanym, nawet z pomocą nauczyciela ma duże problemy z odtworzeniem prostego rytmu, ma duże trudności z wyrażaniem nastroju muzyki poprzez ruch jak i w świadomym i aktywnym słuchaniu muzyki, rzadko zachowuje się kulturalnie na koncertach i podczas słuchania hymnu. |
Niedostateczny (ndst) |
Nie opanowuje treści i melodii piosenki w czasie do tego przewidywanym, nie potrafi wyrazić nastroju muzyki poprzez ruch, nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi odtworzyć prostego rytmu, niechętnie słucha muzyki, nie potrafi kulturalnie zachowywać się podczas koncertu i podczas słuchania hymnu. |
Symbole cyfrowe |
Wychowanie fizyczne |
Celujący (cel) 6 |
Precyzyjnie i celowo wykorzystuje swoją sprawność ruchową. Bierze udział w zawodach szkolnych i pozaszkolnych, wykonuje ćwiczenia poza programowe, wykazuje sportową postawę wzajemnej pomocy i zdrowej rywalizacji, rozpoznaje potrzeby uczniów niepełnosprawnych i chętnie pomaga, cieszy się z sukcesów sportowych innych, dba o higienę osobistą, zna i stosuje podstawowe działania profilaktyczne. |
Bardzo dobry (bdb) 5 |
Precyzyjnie i celowo wykorzystuje swoją sprawność ruchową. Bierze udział w zawodach wewnątrzszkolnych, wykonuje ćwiczenia programowe, wykazuje sportową postawę wzajemnej pomocy, zdrowej rywalizacji, cieszy się z sukcesów sportowych innych, rozpoznaje potrzeby uczniów niepełnosprawnych i pomaga im. Zawsze jest przygotowany do zajęć sportowych. Dba o higienę osobistą, zna jakie są podstawowe działania profilaktyczne. |
Dobry (db) 4 |
Potrafi wykonać podstawowe ćwiczenia fizyczne, stosuje zdobyte umiejętności i wiadomości w zabawach i grach sportowych, dobrze współdziała w grupie, służy pomocą innym i dostrzega potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Z reguły jest przygotowany do zajęć sportowych. Przestrzega zasad higieny osobistej i orientuje się w podstawowych działaniach profilaktycznych. |
Dostateczny (dst) 3 |
Odróżnia prawidłową postawę stojącą i siedzącą od nieprawidłowej, nie zawsze precyzyjnie wykonuje ćwiczenia i jest przygotowany do zajęć, nie zawsze chętnie współdziała w grupie, czasami dostrzega potrzeby uczniów niepełnosprawnych i pomaga im. Stara się dbać o higienę osobistą. |
Dopuszczający (dop) 2 |
Ma trudności z wykonywaniem poszczególnych ćwiczeń, niechętnie współdziała w grupie podczas ćwiczeń, zabaw i gier. Rzadko dostrzega potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Często jest nieprzygotowany do zajęć sportowych. Ma problemy z przestrzeganiem zasad higieny osobistej. |
Niedostateczny (ndst) 1 |
Ma trudności z wykonywaniem ćwiczeń programowych, nie chce podejmować aktywności fizycznej, niechętnie współdziała w grupie, zagraża bezpieczeństwu współćwiczących. Nie dostrzega potrzeb uczniów niepełnosprawnych. Nie przestrzega zasad higieny osobistej. UWAGA: Ocenianie podanych umiejętności dotyczy dzieci o prawidłowym rozwoju fizycznym. Umiejętności dzieci niepełnosprawnych ocenia się stosownie do ich możliwości. |
Symbole cyfrowe |
Zajęcia komputerowe. |
Celujący (cel) 6 |
Umie obsługiwać komputer, nazywa elementy zestawu komputerowego, posługuje się wybranymi programami edukacyjnymi i grami, bezpiecznie korzysta z komputera i stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera |
Bardzo dobry (bdb) 5 |
Posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: korzysta z klawiatury, myszy, uruchamia programy, wie jak trzeba korzystać z komputera żeby nie narażać własnego zdrowia, stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera. |
Dobry (db) 4 |
Posługuje się komputerem w podstawowym zakresie, korzysta z myszy i klawiatury, ze wskazówkami nauczyciela uruchamia programy, wie jak trzeba korzystać z komputera, by nie narażać własnego zdrowia. |
Dostateczny (dst) 3 |
Z pomocą nauczyciela posługuje się komputerem w podstawowym zakresie, korzysta z myszy i klawiatury, wie jak trzeba korzystać z komputera by nie narażać własnego zdrowia. |
Dopuszczający (dop) 2 |
Słabo opanował wiedzę i umiejętności. W sytuacjach trudniejszych nie radzi sobie bez pomocy. Posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: korzysta z pomocą nauczyciela z myszki i klawiatury. Ma problemy z wykonywaniem ćwiczeń zgodnie z treścią. Często jest nie przygotowany do zajęć. |
Niedostateczny (ndst) 1 |
Nie opanował podstawowych technik związanych z obsługą komputera i oprogramowania. Nie wykonuje ćwiczeń. Jest nie przygotowany do zajęć. Nie wie, jak korzystać z komputera, aby nie narażać zdrowia. UWAGA; Dopuszcza się realizację zajęć komputerowych od klasy drugiej. |
KRYTERIA OCENIANIA UCZNIÓW W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Klasa II
Symbole cyfrowe |
Edukacja polonistyczna |
Celujący (cel) 6 |
Czytanie: Czyta płynnie z odpowiednią intonacją oraz ekspresją każdy tekst. Czyta cicho ze zrozumieniem i potrafi udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania. Pisanie: Pisze bezbłędnie z pamięci i ze słuchu, zachowując prawidłowy kształt liter i ich połączeń. Zna wprowadzone zasady ortograficzne. Mówienie: Stosuje wypowiedzi wielozdaniowe poprawne pod względem językowym połączone w logiczną całość. Posiada bogate słownictwo, stosując np. związki frazeologiczne. Potrafi samodzielnie dokonać analizy treści. Rozpoznaje rzeczownik, czasownik, przymiotnik. |
Bardzo dobry (bdb) 5 |
Czytanie: Czyta płynnie i wyraziście pełnymi zdaniami. Potrafi czytać z podziałem na role. Czyta cicho ze zrozumieniem i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu. Wyodrębnia w utworze kolejne wydarzenia i potrafi dostrzec związki między nimi. Pisanie: Pisze bezbłędnie z pamięci i ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa. Zna i stosuje zasady ortograficzne. Pisze swobodny tekst na określony temat. Pisze płynnie, czytelnie i estetycznie. Mówienie: Rozumie sens wypowiedzi. Posiada bogate słownictwo. Potrafi samodzielnie i poprawnie w rozwiniętej formie wypowiadać się na temat własnych przeżyć i doświadczeń. Rozpoznaje rzeczownik, czasownik, przymiotnik. |
Dobry (db) 4 |
Czytanie: Czyta zdaniami, popełniając tylko nieliczne błędy . Po samodzielnym przeczytaniu potrafi odpowiedzieć na proste pytania. Pisanie: Poprawnie pisze z pamięci i ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa, rzadko popełniając błędy. Zna i stosuje zasady ortograficzne. Pisze płynnie, czytelnie i estetycznie. Mówienie: Rozumie sens wypowiedzi. Posiada słownictwo adekwatne do wieku. Potrafi samodzielnie i poprawnie wypowiadać się zdaniami pojedynczymi, poprawnymi pod względem językowym. Z pomocą nauczyciela dokonuje selekcji treści. |
Dostateczny (dst) 3 |
Czytanie: Czyta wyrazami, popełniając błędy . Po samodzielnym przeczytaniu tekstu odpowiada na proste pytania, czasami z pomocą nauczyciela. Pisanie: Pisze z pamięci i ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa, popełniając błędy. Zna, ale nie zawsze potrafi zastosować zasady ortograficzne. Pisze czytelnie . Mówienie: Popełnia nieliczne błędy podczas układania zdań pojedynczych rozwiniętych. Posiada słownictwo adekwatne do wieku. |
Dopuszczający (dop) 2 |
Czytanie: Czyta głoskami, sylabami popełniając liczne błędy . Po samodzielnym przeczytaniu tekstu nie potrafi udzielić odpowiedzi na proste pytania. Pisanie: Pisze z pamięci i ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa, popełniając liczne błędy. Rzadko stosuje zasady ortograficzne. Pisze czytelnie . Mówienie: Nie potrafi ułożyć samodzielnie poprawnego pod względem językowym zdania pojedynczego rozwiniętego. Posiada ubogie słownictwo. |
Niedostateczny (ndst) 1 |
Czytanie: Ma trudności w przeczytaniu nawet prostych dwusylabowych wyrazów, zniekształca je albo w ogóle nie czyta. Pisanie: Pisze z pamięci i ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa, popełniając bardzo liczne błędy. Opuszcza litery i wyrazy. Nie stosuje i nie zna zasad ortograficznych. Mówienie: Ma kłopoty z wypowiadaniem się. Na postawione pytanie udziela odpowiedzi jednym wyrazem lub w ogóle. Nie potrafi ułożyć, nawet z pomocą nauczyciela, poprawnego językowo zdania. |
Symbole cyfrowe |
Edukacja matematyczna |
Celujący (cel) 6 |
Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia: Samodzielnie i biegle dodaje i odejmuje, mnoży i dzieli w zakresie 100. Zna i potrafi zastosować kolejność wykonywania działań. Zadania tekstowe: Potrafi samodzielnie rozwiązać dowolnym sposobem złożone zadania dwudziałaniowe i bez trudu układa treść do podanej formuły matematycznej, rysunku czy sytuacji życiowej. Umiejętności praktyczne: Potrafi samodzielnie dokonać pomiarów długości i masy, a także zapisać wyniki używając odpowiednich skrótów. Porównuje jednostki i dokonuje prawidłowo zamiany. Samodzielnie i prawidłowo dokonuje obliczeń kalendarzowych, zapisuje i odczytuje daty używając cyfr rzymskich i arabskich. Wykonuje obliczenia pieniężne w różnych jednostkach. |
Bardzo dobry (bdb) 5 |
Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia: Rozumie i sprawnie dodaje i odejmuje, mnoży i dzieli w zakresie 100. (biegle w zakresie 30). Stosuje przemienność i łączność dodawania i mnożenia. Zadania tekstowe: Potrafi samodzielnie rozwiązać dowolnym sposobem proste zadanie tekstowe i bez trudu układa treść do podanej formuły matematycznej. Umiejętności praktyczne: Potrafi samodzielnie dokonać pomiarów długości i masy, a także zapisać wyniki używając odpowiednich skrótów. Porównuje jednostki i dokonuje prawidłowo zamiany. Samodzielnie i prawidłowo dokonuje obliczeń kalendarzowych, zapisuje i odczytuje daty używając cyfr rzymskich i arabskich. Wykonuje obliczenia pieniężne w różnych jednostkach. |
Dobry (db) 4 |
Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia: Rozumie i sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 100. Rozumie mnożenie i dzielenie, samodzielnie wykonuje działania w zakresie 30. Stosuje przemienność i łączność dodawania i mnożenia. Zadania tekstowe: Potrafi samodzielnie rozwiązać dowolnym sposobem proste zadanie tekstowe i układa treść do podanej formuły matematycznej. Umiejętności praktyczne: Umie praktycznie zastosować większość poznanych wiadomości dotyczących jednostek miary, wagi, czasu i pieniędzy. |
Dostateczny (dst) 3 |
Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia: Rozumie, ale czasami popełnia błędy podczas dodawania i odejmowania w zakresie 100. Rozumie mnożenie i dzielenie, samodzielnie wykonuje działania w zakresie 30, popełniając nieliczne błędy. Zadania tekstowe: Potrafi samodzielnie rozwiązać dowolnym sposobem proste zadanie tekstowe i z pomocą nauczyciela układa treść do podanej formuły matematycznej czy rysunku. Umiejętności praktyczne: Popełnia nieliczne błędy dokonując prostych pomiarów długości, masy, czasu i pieniędzy. |
Dopuszczający (dop) 2 |
Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia: Popełnia błędy podczas dodawania i odejmowania w zakresie 100 lub oblicza na konkretach. Mnoży i dzieli w zakresie 30, popełniając błędy lub działając na konkretach. Zadania tekstowe: Z pomocą rozwiązuje proste zadanie tekstowe i układa treść do podanej formuły matematycznej czy rysunku. Umiejętności praktyczne: Z pomocą nauczyciela dokonuje prostych pomiarów długości, masy, czasu i pieniędzy. |
Niedostateczny (ndst) 1 |
Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia: Popełnia bardzo liczne błędy podczas dodawania i odejmowania w zakresie 100. Nie potrafi opanować mnożenia i dzielenia w zakresie 30. Zadania tekstowe: nawet z pomocą nauczyciela nie rozwiązuje prostych zadań tekstowych. Nie układa treści do podanej formuły matematycznej czy rysunku. Umiejętności praktyczne: Nie potrafi dokonać prostych pomiarów długości, masy, czasu i pieniędzy. i nie potrafi ułożyć treści zadania do sytuacji życiowej, rysunku, schematu graficznego i działania arytmetycznego. |
Symbole cyfrowe |
Edukacja społeczno-przyrodnicza |
Celujący (cel) 6 |
Wykazuje rozległą wiedzę o otaczającym go środowisku przyrodniczym i społecznym, zawsze szanuje otaczające środowisko przyrodnicze. Wykazuje szacunek dla innych ludzi, dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych. |
Bardzo dobry (bdb) 5 |
Rozróżnia z jakich części składa się roślina, zna nazwy poszczególnych pór roku, zna nazwy i ilość dni w poszczególnych miesiącach, rozpoznaje ptaki i ssaki domowe, zna niektóre zwierzęta i rośliny łąkowe, zna kierunki świata, zna nazwy okolicznych dzielnic i miast, rozumie jakie wartości odżywcze mają mleko i jego przetwory, owoce i warzywa, odróżnia drzewa i krzewy, umie opowiedzieć, na czym polega praca ludzi w różnych zawodach ,umie zastosować w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania w ruchu drogowym, przestrzega zasad i higieny. |
Dobry (db) 4 |
Potrafi wyróżnić nazwy kwiatów i warzyw, wymienia nazwy poszczególnych pór roku, z pomocą wymienia nazwy najbliższych miejscowości, wie, że mleko i warzywa posiadają wartości odżywcze, orientuje się czym zajmują się ludzie pracujący w najbliższej okolicy, zwykle okazuje szacunek dla innych ludzi, zazwyczaj przestrzega higieny. |
Dostateczny (dst) 3 |
Posiada ogólną wiedzę o otaczającym go środowisku społeczno-przyrodniczym, zna podstawowe wiadomości dotyczące zachowania się w ruchu drogowym, nie zawsze przestrzega zasad higieny. |
Dopuszczający (dop) 2 |
Nie zna wartości odżywczych warzyw i owoców, nie potrafi wymienić części nadziemnych i podziemnych roślin, nie potrafi podać części składowych kwiatu, ma problem z wymienianiem elementów pogody, nie potrafi określić krajobrazu swojej okolicy, z trudem porusza się bezpiecznie w ruchu drogowym, ,z pomocą nauczyciela wymienia nazwy zakładów przemysłowych, usługowych, urzędów, nie wie jakie sprawy można załatwić na poczcie, z pomocą wysyła list, nie zawsze przestrzega zasad higieny. |
Niedostateczny (ndst) 1 |
Nie rozumie zachodzących w przyrodzie zjawisk i niechętnie je obserwuje, nie dba o rośliny klasowe, nie stosuje zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym |
Symbole cyfrowe |
Edukacja plastyczno-techniczna |
Celujący (cel) 6 |
Poszukuje nowatorskich rozwiązań, elementy są właściwie rozplanowane na płaszczyźnie i w przestrzeni. Treść pracy jest zawsze adekwatna do tematu, praca odznacza się rozmaitością i dbałością o szczegóły, posiada zdolności plastyczne. |
Bardzo dobry (bdb) 5 |
Wykonuje estetyczne i staranne prace, wykonuje prace w sposób twórczy, potrafi przygotować stanowisko pracy, zachowując bezpieczeństwo. |
Dobry (db) 4 |
Prace są zwykle staranne, estetyczne, doprowadzone do końca, zazwyczaj samodzielnie przygotowuje swoje stanowisko pracy. |
Dostateczny (dst) 3 |
Prace wykonuje niedokładnie i nie zawsze estetycznie, nie zawsze doprowadza je do końca, z pomocą przygotowuje stanowisko pracy. |
Dopuszczający (dop) 2 |
Prace wykonuje niestarannie, niedbale, często ich nie kończy, zwykle ma trudności z rozplanowaniem pracy. |
Niedostateczny (ndst) 1 |
Prace wykonuje niestarannie i niechętnie, zwykle są niewykończone, nie kończy pracy, szybko się zniechęca. |
Symbole cyfrowe |
Edukacja muzyczna |
Celujący (cel) 6 |
Pięknie śpiewa piosenki ,zachowując odpowiednie tempo, rytm, melodię, posiada zdolności muzyczne. |
Bardzo dobry (bdb) 5 |
Śpiewa piosenki, zna wartości nutowe, umie wyklaskać rytm. |
Dobry (db) 4 |
Potrafi zaśpiewać poznane piosenki ,zna niektóre wartości nutowe, popełnia nieliczne błędy wyklaskując podany rytm. |
Dostateczny (dst) 3 |
Umie zaśpiewać niektóre z poznanych piosenek ,zna niektóre wartości nutowe, z pomocą potrafi wyklaskać podany rytm. |
Dopuszczający (dop) 2 |
Ma trudności z zapamiętaniem treści piosenki, nie zna wartości nut. |
Niedostateczny (ndst) 1 |
Nie potrafi zapamiętać treści piosenki, śpiewa bardzo niechętnie lub nie śpiewa w ogóle. |
Symbole cyfrowe |
Wychowanie fizyczne |
Celujący (cel) 6 |
Bez zastrzeżeń stosuje się do poznanych gier i zabaw, sprawnie i zwinnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, z dużym zaangażowaniem bierze udział w grach zespołowych, reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na szczeblu miejskim. |
Bardzo dobry (bdb) 5 |
Respektuje zasady poznanych gier i zabaw, starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń oraz zasad zdrowej rywalizacji. |
Dobry (db) 4 |
Przestrzega zasad poznanych gier i zabaw, potrafi wykonać ćwiczenia gimnastyczne ,zwykle przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń i zasad fair-play. |
Dostateczny (dst) 3 |
Nie zawsze stosuje się do zasad poznanych gier i zabaw, większość ćwiczeń wykonuje poprawnie, czasami narusza zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń. |
Dopuszczający (dop) 2 |
Nie stosuje się do zasad poznanych gier i zabaw, niechętnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, uchyla się od udziału w grach zespołowych. |
Niedostateczny (ndst) 1 |
Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie gier i zabaw, uchyla się od wykonywania ćwiczeń gimnastycznych. UWAGA: Oceniania podanych umiejętności dotyczy dzieci o prawidłowym rozwoju fizycznym. Umiejętności dzieci niepełnosprawnych ocenia się stosownie do ich możliwości. |
Symbole cyfrowe |
Zajęcia komputerowe |
Celujący (cel) 6 |
Potrafi samodzielnie rozwiązać problemy wynikające podczas pracy z przewidzianym programem komputerowym. Potrafi samodzielnie i w pełni wykorzystać zdobyte wiadomości. Jest zaangażowany w pracę i przestrzega zasad bezpieczeństwa. |
Bardzo dobry (bdb) 5 |
Potrafi w pełni wykorzystać zdobyte wiadomości i umiejętności. Posługuje się poznaną terminologią informatyczną. W pełni wykorzystuje czas pracy, wykazuje się sumiennością i starannością |
Dobry (db) 4 |
Praca wykonana samodzielnie, lecz nie widać w niej twórczości dziecka. Uczeń zna terminologię informatyczną i w znacznym stopniu nią się posługuje. Czasem brak mu staranności i systematyczności w działaniu, nie zawsze efektywnie wykorzystuje czas. |
Dostateczny (dost) 3 |
Zna klawiaturę i najważniejsze fakty dotyczące pracy z komputerem. Spełnia podstawowe wymagania programowe. Czasami wymaga ukierunkowania, jest mało samodzielny. Zadania wykonuje na miarę swoich możliwości. |
Dopuszczający (dop) 2 |
Posiada braki w zakresie wymagań podstawowych zawartych w programie. W czasie pracy wymaga mobilizacji i pomocy nauczyciela, popełnia liczne błędy. Słabo angażuje się w pracę. |
Niedostateczny (ndst) 1 |
Nie angażuje się w pracę. Nie posiada wiedzy i umiejętności w zakresie podstawowych wymagań programowych. Nie wykonuje zadań teoretycznych i praktycznych nawet pod kierunkiem nauczyciela. |
Kryteria oceniania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
Klasa III
WYMAGANIA EDUKACYJNEUCZNIA PO UKOŃCZENIU KLASY I
II. Wymagania szczegółowe na koniec klasy I szkoły podstawowej zgodnie z nową podstawą programową.
Uczeń kończący klasę I:
W zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę języka:
-obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują;
-komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia, w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania i odpowiada na pytania innych osób, dostosowuje ton głosu do sytuacji, np. nie mówi zbyt głośno,
-uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym, także inspirowane literaturą;
W zakresie umiejętności czytania i pisania:
-rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy,
-zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty,
-pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci, dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii),
-posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie,
-interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy),
– w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela, korzysta z pakietów edukacyjnych ( np. zeszytów ćwiczeń i innych pomocy dydaktycznych pod kierunkiem nauczyciela;
W zakresie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych:
-uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego,
-rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie posłużyć się nim w odpowiedniej scenie,
-odtwarza z pamięci teksty dla dzieci , np. wiersze, piosenki, fragmenty prozy.
Język angielski
Uczeń kończący klasę I:
-rozumie proste polecenia i właściwie na nie reaguje;
-nazywa obiekty w najbliższym otoczeniu;
-recytuje wierszyki i rymowanki, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego;
-rozumie sens opowiedzianych historyjek, gdy są wspierane obrazkami, gestami, przedmiotami.
Edukacja muzyczna
Uczeń kończąc klas I:
– powtarza prostą melodię; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru, wykonuje śpiewanki i rymowanki;
-odtwarza proste rytmy głosem i na instrumentach perkusyjnych; wyraża nastrój i charakter muzyki pląsając i tańcząc (reaguje na zmianę tempa i dynamiki);
-realizuje proste schematy rytmiczne;
– wie, że muzykę można zapisać i odczytać;
Świadomie i aktywnie słucha muzyki, potem wyraża swoje doznania werbalnie i niewerbalnie;
-kulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie słuchania hymnu narodowego.
Edukacja plastyczna
Uczeń kończąc klasę I;
-wypowiada się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni;
-posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego jak kształt, barwa, faktura;
-ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką; korzysta z narzędzi multimedialnych;
-wykonuje proste rekwizyty ( np. lalkę pacynkę) i wykorzystuje ją w małych formach teatralnych; tworzy przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej regionu, w którym mieszka;
-rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę ( także architekturę zieleni), malarstwo, rzeźbę, grafikę; wypowiada się na ich temat.
Edukacja społeczna
Uczeń kończący klasę I:
– potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi;
– wie, że warto być odważnym, mądrym i pomagać potrzebującym; wie, że nie należy kłamać lub zatajać prawdy;
-współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych;
– przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych;
– grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy;
– wie, co wynika z przynależności do swojej rodziny, jakie są relacje między najbliższymi;
– wywiązuje się z powinności wobec nich;
– ma rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje swe oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny;
– zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc;
– wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego;
– potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto);
– wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz; wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc;
– wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie;
– zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej.
Edukacja przyrodnicza
Uczeń kończący klasę I:
W zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt:
– rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka);
– zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy;
– wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domowym, szkolnych uprawach i hodowlach itp.; prowadzi proste hodowle i uprawy (w szczególności w kąciku przyrody);
– wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku: niszczenie szkodników przez ptaki, zapylanie kwiatów przez owady, spulchnianie gleby przez dżdżownice;
– zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka: wypalanie łąk i ściernisk, zatruwanie powietrza i wód, pożary lasów, wyrzucanie odpadów i spalanie śmieci itp.; chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku i w lesie, pomaga zwierzętom przetrwać zimę i upalne lato;
– zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta) i roślin (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia;
– wie, że należy oszczędzać wodę; wie, jakie znaczenie ma woda w życiu człowieka, roślin i zwierząt;
– wie, że należy segregować śmieci; rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych.
W zakresie rozumienia warunków atmosferycznych:
– obserwuje pogodę i prowadzi obrazkowy kalendarz pogody;
– wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji i stosuje się do podanych informacji o pogodzie, np. ubiera się odpowiednio do pogody;
– nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku;
– podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody;
– zna zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych, takich jak: burza, huragan, powódź, pożar i wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia.
Edukacja matematyczna
Uczeń kończący klasę I:
W zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki:
– ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów w porównywanych zbiorach;
– układa obiekty (np. patyczki) w serie rosnące i malejące, numeruje je; wybiera obiekt w takiej serii,
określa następne i poprzednie;
– klasyfikuje obiekty: tworzy kolekcje, np. zwierzęta, zabawki, rzeczy do ubrania;
– w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie, dąży do wykonania zadania;
– wyprowadza kierunki od siebie i innych osób; określa położenie obiektów względem obranego obiektu; orientuje się na kartce papieru, aby odnajdywać informacje (np. w lewym górnym rogu) i rysować strzałki we właściwym kierunku;
– dostrzega symetrię (np. w rysunku motyla); zauważa, że jedna figura jest powiększeniem lub pomniejszeniem drugiej; kontynuuje regularny wzór (np. szlaczek).
W zakresie liczenia i sprawności rachunkowych:
– sprawnie liczy obiekty ( dostrzega regularności dziesiątkowego systemu liczenia);
– wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20);
– zapisuje liczby cyframi (zakres do 10);
– wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje) manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 10;
– poprawnie zapisuje te działania;
– radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania i lub odejmowania;
– zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji;
– stosuje zapis cyfrowy i znaki działań.
W zakresie pomiaru:
– długości: mierzy długość, posługując się np. linijką; porównuje długości obiektów, ciężaru;
– potrafi ważyć przedmioty; różnicuje przedmioty cięższe, lżejsze; wie, że towar w sklepie jest pakowany według wagi płynów:
– odmierza płyny kubkiem i miarką litrową,
– czasu: nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; orientuje się, do czego służy kalendarz i potrafi z niego korzystać,
– rozpoznaje czas na zegarze w takim zakresie, który pozwala mu orientować się w ramach czasowych szkolnych zajęć i domowych obowiązków.
W zakresie obliczeń pieniężnych:
– zna będące w obiegu monety i banknot o wartości 10 zł; zna wartość nabywczą monet i radzi sobie
w sytuacji kupna i sprzedaży;
– zna pojęcie długu i konieczność spłacenia go.
Zajęcia komputerowe
Uczeń kończący klasę I:
– posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury;
– wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia;
– stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
Zajęcia techniczne
Uczeń kończący klasę I:
W zakresie wychowania technicznego:
– wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr, wodę); majsterkuje (np. latawce, wiatraczki, tratwy);
– zna ogólne zasady działania urządzeń domowych (np. latarki, odkurzacza, zegara), posługuje się nimi, nie psując ich;
– buduje z różnorodnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu np. szałas, namiot, wagę.
W zakresie dbałości o bezpieczeństwo własne i innych:
– utrzymuje porządek wokół siebie (na swoim stoliku, w sali zabaw, szatni i w ogrodzie);
– sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymaniu porządku, zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych;
– wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków lokomocji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku, np. umie powiadomić dorosłych, zna telefony alarmowe.
Wychowanie fizyczne
Uczeń kończący klasę I:
– uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną, zgodnie z regułami;
– potrafi: chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją i kozłować;
– pokonywać przeszkody naturalne i sztuczne;
– wykonywać ćwiczenia równoważne;
– dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp.;
– wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im zapobiegać poprzez: szczepienia ochronne, właściwe odżywianie się, aktywność fizyczną, przestrzeganie higieny;
– właściwie zachowuje się w sytuacji choroby;
– wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości, środków ochrony roślin);
– wie, że dzieci niepełnosprawne znajdują się w trudnej sytuacji i pomaga im.
WYMAGANIA EDUKACYJNE UCZNIA PO UKOŃCZENIU KLASY 2
II. Wymagania szczegółowe na koniec klasy II szkoły podstawowej zgodne z nową podstawą programową.
Edukacja polonistyczna : Uczeń kończący klasę II:
Mówienie i słuchanie:
– mówi zrozumiale, wymawiając słowa wyraziście i poprawnie
– umie przyjąć w rozmowie rolę słuchacza i osoby zabierającej głos
– uczestniczy w rozmowie na określony temat (np. na temat tekstu, świąt, bieżących spraw klasowych i szkolnych, zjawisk przyrody, własnych przeżyć, wykonanych prac plastycznych itd.)
– wypowiada się samodzielnie na różne tematy
– zadaje pytania kolegom i nauczycielowi
– prosi o wyjaśnienie znaczenia wyrazów, poleceń lub niezrozumiałego fragmentu tekstu
– słowem, zdaniem odpowiada na pytania nauczyciela, kolegów
– wypowiada się na temat wysłuchanego (przeczytanego) tekstu, oglądanej historyjki obrazkowej, przedmiotu, ilustracji, filmu itp. (opowiadając, opisując)
– okazuje zainteresowanie wypowiedziami kolegów i nauczycieli
– słucha i rozumie tekst mówiony, czytany lub odtwarzany z nagrania
– tworzy swą wypowiedź w formie kilkuzdaniowego, spójnego tekstu
– uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego
– rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie posłużyć się nim w odgrywanej scence.
Czytanie i korzystanie z informacji:
– rozpoznaje litery i łączy je z odpowiednimi głoskami
– wyróżnia i poprawnie artykułuje głoski odpowiadające poszczególnym literom
– porównuje liczbę głosek i liter w wyrazach
– czyta teksty drukowane i pisane
– czyta głośno i poprawnie, płynnie i wyraziście
– czyta cicho ze zrozumieniem
– czyta teksty znane i nowo poznane
– rozumie znaczenie czytanych wyrazów, zwrotów, zdań, rozumie sens całego tekstu
– czyta ze zrozumieniem komunikaty, polecenia w podręczniku, plany działania, instrukcje obsługi urządzeń
– szuka informacji w encyklopediach, słownikach
– ustala kolejność zdarzeń w tekście, wyszukuje fragmenty tekstu potrzebne do tematu
– ocenia zdarzenia i postać bohatera
– porównuje zdarzenia fikcyjne z własnymi doświadczeniami
– samodzielnie czyta wybrane przez siebie książki i czasopisma
– rozpoznaje niektóre rytmicznie powtarzające się elementy wiersza, np. rym, wers, strofę, refren.
Pisanie:
– zapisuje litery małe i wielkie, odtwarza odpowiednio ich kształty
– tworzy wyrazy z rozsypanki literowej, sylabowej
– zapisuje wyrazy i zdania
– pisze czytelnie, poprawnie łącząc litery
– przepisuje poprawnie wyrazy, zdania, fragmenty tekstów
– prawidłowo rozmieszcza pisany tekst na kartce
– podpisuje własne ilustracje i historyjki obrazkowe w książce
– pisze z pamięci i ze słuchu wyrazy i krótkie teksty
– rozwija zdanie nierozwinięte
– redaguje pisemne odpowiedzi na pytania do tekstu
– potrafi tworzyć własne teksty, zapisując swoje myśli w formie zdań
– układa samodzielnie wypowiedź na określony temat i zapisuje ją
– redaguje pisma użytkowe, np.: zaproszenie, zawiadomienie, list, komunikat
– układa i zapisuje plan opowiadania, plan pracy.
Elementy gramatyki i ortografii:
– rozpoznaje zdania w mowie i tekście pisanym
– wyróżnia wyrazy w zdaniach
– stosuje wielką literę na początku zdania, kropkę, pytajnik, wykrzyknik na końcu zdania
– rozpoznaje zdania pojedyncze oznajmujące i pytające
– rozwija zdania
– w pisowni imion, nazwisk, nazw geograficznych stosuje wielką literę
– dzieli wyrazy na głoski i sylaby
– rozpoznaje i nazywa samogłoski i spółgłoski
– zna głoski oznaczone dwiema literami
– pisze poprawnie wyrazy ze spółgłoskami miękkimi, w których miękkość oznaczona jest literą i lub znakiem diakrytycznym
– pisze poprawnie wyrazy z ą i ę o pisowni zgodnej z wymową
– pisze poprawnie wyrazy, w których spółgłoska miękka traci dźwięczność na końcu wyrazu
– pisze wyrazy z ó i rz wymiennym w zakresie opracowanego słownictwa
– pisze poznane wyrazy poprawnie pod względem ortograficznym
– porządkuje wyrazy alfabetycznie według pierwszej, pierwszej i drugiej, pierwszej drugiej
i trzeciej litery
– pisze i odczytuje pospolite skróty spotykane w otoczeniu dziecka
– tworzy wyrazy pokrewne i stosuje je w pracach pisemnych
– wyszukuje wyrazy bliskoznaczne i zastępuje nimi powtarzające się wyrazy
– grupuje wyrazy będące nazwami osób, rzeczy, przedmiotów, zwierząt i roślin, wyrazy oznaczające czynności, wyrazy oznaczające cechy przedmiotów, osób
– wyjaśnia wyrazy i zwroty spotykane w słuchanych i czytanych tekstach.
Edukacja społeczna : Uczeń kończący klasę II:
– zna i respektuje prawa i obowiązki ucznia, w tym zasady bycia dobrym kolegą;
uczestniczy w szkolnych wydarzeniach, na miarę swych możliwości
– odróżnia dobro od zła; stara się być sprawiedliwym i prawdomównym
– wie, jak zachować się w szkole i jakie są obowiązki ucznia
– zastanawia się nad mocnymi i słabymi cechami swojego charakteru, dokonuje samooceny
– rozumie pojęcia: rodzina, rodzice, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki
– identyfikuje się ze swoją rodziną
– podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia
– rozumie, co to jest sytuacja ekonomiczna rodziny i wie, że trzeba do niej dostosowywać
swe oczekiwania
– pomaga potrzebującym
– wie, jak zachować się w stosunku do dorosłych i rówieśników (stosuje formy grzecznościowe)
– rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z innymi ludźmi; jest chętny do pomocy
– zna zawody, jakie wykonują dorośli w jego otoczeniu
– potrafi opowiedzieć o pracy ludzi w poznanych zawodach; wie, czym zajmują się osoby pracujące
w danym zawodzie
– wie, że każda praca jest ważna i potrzebna; wie, że należy szanować pracę każdego człowieka
– rozumie pojęcia: miejscowość, województwo, kraj
– zna nazwy kilku miast i wsi położonych najbliżej swojej miejscowości
– potrafi określić krajobraz swojej okolicy
– określa swą przynależność narodową
– zna nazwy kolejnych stolic Polski
– zna symbole narodowe (nazwę kraju, barwy narodowe, hymn, godło)
– zna nazwy wybranych krajów należących do Unii Europejskiej
– rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej
– szanuje odmienność każdego człowieka
– rozumie, że ludzie mają te same prawa niezależnie od wyglądu czy koloru skóry
– dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych (w miarę możliwości)
– potrafi zawiadomić dorosłych o wypadku
– zna ogólnopolskie numery alarmowe.
Edukacja przyrodnicza : Uczeń kończący klasę II:
– przeprowadza proste doświadczenia przyrodnicze
– potrafi obserwować i wiązać przyczynę ze skutkiem
– wyciąga wnioski z prowadzonych obserwacji
– potrafi opisać życie roślin i zwierząt w poznanych ekosystemach: w lesie, na polu na łące,
w ogrodzie, w sadzie, nad wodą, w parku
– rozpoznaje drzewa, krzewy i rośliny zielne rosnące w parku, wokół szkoły, wokół domu, w lesie,
na łące, na polu
– zna czynniki warunkujące rozwój roślin
– umie pielęgnować rośliny ozdobne
– potrafi wymienić nadziemne i podziemne części roślin
– dostrzega związek między warunkami życia a rozwojem rośliny
– zna nazwy niektórych owoców, drzew i krzewów uprawianych w sadach
– zna nazwy wybranych warzyw uprawianych w Polsce oraz niektóre sposoby
przechowywania i przetwarzania warzyw i owoców
– potrafi wymienić nazwy niektórych zwierząt żyjących w ogrodzie, w parku, w lesie, na polu, na łące, w wodzie
– wie, jak opiekować się zwierzętami
– umie wymienić nazwy zwierzą hodowanych w Polsce
– zna nazwy zwierząt żyjących w różnych częściach świata
– nazywa i wskazuje części ciała
– zna nazwy poszczególnych pór roku, potrafi je scharakteryzować
– rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego przez człowieka
– wie, jakie znaczenie dla życia ludzi, zwierząt i roślin ma powietrze, woda, słońce
– wie, jakie bogactwa naturalne kryje w swoim wnętrzu ziemia; wie jak powstały złoża węgla i soli
– zna stany skupienia wody
– wie, na czym polega krążenie wody w przyrodzie
– zna rodzaje zbiorników wodnych
– wie, jak człowiek wykorzystuje wodę
– wie, jakie są elementy pogody
– potrafi w znanej sobie okolicy wskazać wschód, zachód, północ, południe
– umie wskazać główne kierunki na mapie Polski
– potrafi wskazać na mapie granice Polski
– dba o higienę osobistą, umie się odpowiednio ubrać w zależności od pory roku i komunikatu
o pogodzie
– wie, co powinien jeść, aby być zdrowym
– rozumie, jakie zagrożenia niosą ze sobą takie zjawiska, jak: burza, huragan,
śnieżyca, lawina; wie, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach.
Edukacja matematyczna : Uczeń kończący klasę II:
– określa swoje położenie w przestrzeni, położenie przedmiotu względem
obserwatora i względem drugiego przedmiotu
– poprawnie i ze zrozumieniem używa wyrazów typu: za, przed, do przodu, do tyłu, na prawo,
na lewo itp.
– potrafi uporządkować przedmioty według obranej cechy wielkościowej
– grupuje przedmioty według wyróżnionej cechy (cech)
– tworzy zbiór przedmiotów spełniających podany warunek
– ustala liczebność danego zbioru przedmiotów
– wskazuje zbiory równoliczne i nierównoliczne
– rysuje figury symetryczne, uzupełnia elementy rysunku
– kontynuuje regularność w prostych motywach, szlaczkach, rozetach, mandalach
– umie posługiwać się w praktyce pojęciem liczby we wszystkich jej aspektach
– rozkłada liczby na składniki
– liczy w zakresie 100 według podanego wzoru
– wskazuje miejsce liczby w ciągu liczbowym
– potrafi porównywać liczby słownie i z użyciem znaków: <, >, =
– potrafi porównywać poprzez szacowanie
– rozumie pojęcia: mniej, więcej, tyle samo
– poznaje cztery podstawowe działania arytmetyczne, potrafi je zapisać za pomocą cyfr i znaków matematycznych – nabywa biegłości w dodawaniu, odejmowaniu liczb w zakresie 50
– wie, jaka jest rola zera w wymienionych działaniach
– sprawdza odejmowanie za pomocą dodawania
– wie, jaka jest rola zera i liczby jeden w działaniach arytmetycznych
– podaje z pamięci iloczyny i ilorazy w zakresie tabliczki mnożenia do 50
– zna umowy dotyczące kolejności wykonywania działań z nawiasami i bez nawiasów
– umie rozwiązywać proste równania z jedną niewiadomą w postaci okienka
– potrafi rozwiązywać zadania proste standardowe i niestandardowe
– potrafi analizować treść zadań tekstowych, wyróżniać dane i niewiadome, dobierać działania odpowiednie do warunku zadania
– potrafi układać zadania tekstowe do sytuacji konkretnej, ilustracji, formuły matematycznej
oraz je przekształcać
– wykonuje obliczenia pieniężne
– rozumie znaczenie pojęć: cena, wartość, ilość
– zna podstawowe jednostki długości i ich skróty
– potrafi zapisać wynik pomiaru
– zna podstawowe jednostki masy
– potrafi posługiwać się wagą, zapisuje wynik ważenia
– zna podstawowe jednostki pojemności
– odczytuje i zapisuje temperaturę
– potrafi odczytać wskazania termometru
– zna nazwy i kolejność dni tygodnia, nazwy miesięcy, pór roku – poda liczbę dni w danym miesiącu; potrafi zapisać i odczytać daty
– wykona proste obliczenia kalendarzowe
– określa czas zegarowy: potrafi odczytać wskazania czasu na różnych zegarach
– zna jednostki czasu zegarowego
– zna sposoby zapisywania czasu zegarowego za pomocą godzin i minut w systemie dwunasto-
i dwudziestoczterogodzinnym
– wykonuje proste obliczenia zegarowe
– rozpoznaje i nazywa koła, prostokąty, kwadraty, trójkąty
– potrafi mierzyć odcinki
– rysuje odcinki o podanej długości
Edukacja techniczna : Uczeń kończący klasę II:
Zna środowisko techniczne:
– orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku
(,,Jak to zrobiono?”): meble, domy, samochody, sprzęt gospodarstwa domowego
– rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych (samochody, statki, samoloty), wytwórczych (narzędzia, przyrządy), informatycznych (komputer, telefon komórkowy); orientuje się w rodzajach budowli
– określa wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych (łatwa lub trudna obsługa), ekonomicznych (tanie lub drogie w zakupie i użytkowaniu), estetycznych (np. ładne lub brzydkie)
Realizuje ,,drogę” powstawania przedmiotów od pomysłu do wytworu:
– przedstawia pomysły rozwiązań technicznych: planuje kolejne czynności, dobiera
odpowiednie materiały (papier, drewno, metal, tworzywo sztuczne, materiały włókiennicze oraz narzędzia
– rozumie potrzebę organizowania działania technicznego: pracy indywidualnej i zespołowej
Posiada umiejętności:
– odmierzania potrzebnej ilości materiału
– cięcia papieru, tektury itp.
– montażu modeli papierowych i z tworzyw sztucznych, korzystając z różnych instrukcji i schematów rysunkowych (np. buduje latawce, makiety domów, mostów, modele samochodów, samolotów, statków)
– w miarę możliwości, montażu obwodów elektrycznych, szeregowych i równoległych
z wykorzystaniem gotowych zestawów
Dba o bezpieczeństwo własne i innych:
– utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy
– właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych
– wie, jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach (w tym na rowerze) i korzysta ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku.
Edukacja plastyczna : Uczeń kończący klasę II:
– wykonuje prace plastyczne na określony temat, z wyobraźni, na podstawie przeżyć doświadczeń, obserwacji, treści utworów literackich, teatralnych, muzycznych itd.
– wyróżnia cechy postaci ludzkiej, zwierzęcej, roślin oraz przedmiotów
– projektuje i wykonuje elementy scenografii, kukiełki, maski do przedstawień, inscenizacji
– wie, że linia jest elementem każdego dzieła plastycznego, zna jej rolę w rysunku i malarstwie
– obrysowuje linią szablony, zakreskowuje powierzchnie konturów
– posługuje się plamą jako środkiem wypowiedzi plastycznej
– zna barwy podstawowe i pochodne
– tworzy różne kombinacje kolorów; wie, jak łączyć barwy, by otrzymać dużą gamę kolorów
– doborem barw przedstawia nastrój swojej pracy plastycznej
– nazywa faktury materiałów wykorzystywanych w swoich pracach
– zagospodarowuje całą kartkę papieru
– zachowuje proporcje postaci, przedmiotów, obiektów
– potrafi przedstawić środkami plastycznymi ciekawy układ kompozycyjny
– zna niektóre techniki malarskie i potrafi się nimi posłużyć (malowanie, rysowanie, wydzieranie, wycinanie itp.)
– modeluje w plastelinie, masie solnej
– konstruuje rzeźby i płaskorzeźby z materiałów przyrodniczych, plasteliny, modeliny, papieru, śniegu
– projektuje różne formy użytkowe na potrzeby swoje, kolegów oraz upominki
– zna niektóre właściwości materiałów (papierniczych, tekstylnych, metalowych, plastikowych) wykorzystywanych w pracach
– składa, zgina, formuje papier (origami)
– zna zawody związane ze sztuką: malarz, rzeźbiarz, architekt, scenograf, grafik, fotograf, projektant, twórca ludowy oraz nazywa ich wytwory
– wie, co może być tematyką martwej natury, pejzażów, portretów
– rozumie znaczenie terminów: zabytek, pomnik
– dostrzega różnice między płaską formą – rysunkiem a przestrzenną – rzeźbą
Edukacja muzyczna : Uczeń kończący klasę II:
W zakresie odbioru muzyki zna i stosuje następujące rodzaje aktywności muzycznej:
– śpiewa w zespole piosenki z słuchu (nie mniej niż 10 utworów w roku szkolnym, śpiewa z pamięci hymn narodowy
– gra na instrumentach perkusyjnych (proste rytmy i wzory rytmiczne) oraz melodycznych (proste melodie i akompaniamenty)
– realizuje sylabami rytmicznymi, gestem oraz ruchem proste rytmy i wzory rytmiczne; reaguje ruchem na puls rytmiczny i jego zmiany, zmiany tempa, metrum i dynamiki (maszeruje, biega, podskakuje)
– tańczy podstawowe kroki;
– rozróżnia podstawowe elementy muzyki (melodia, rytm, wysokość dźwięku, akompaniament, tempo, dynamika) i znaki notacji muzycznej (wyraża ruchowo czas trwania wartości rytmicznych, nut i pauz);
– aktywnie słucha muzyki i określa jej cechy; rozróżnia i wyraża środkami pozamuzycznymi charakter emocjonalny muzyki, rozpoznaje utwory wykonane: solo, zespołowo, na chór i orkiestrę; rozpoznaje podstawowe formy muzyczne –AB, ABA (wskazuje ruchem lub gestem ich kolejne części);
W zakresie tworzenia muzyki:
– tworzy proste ilustracje dźwiękowe do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki
– improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad
– wykonuje proste utwory, interpretuje je zgodnie z ich rodzajem i funkcją.
Wychowanie fizyczne : Uczeń kończący klasę II:
– potrafi prawidłowo przyjąć pozycje wyjściowe do ćwiczeń: postawę zasadniczą, stanie jednonóż,
siady (skrzyżny, klęczny, prosty, rozkroczny, skulny), klęki (prosty, podparty),
leżenie (przodem, tyłem, przewrotne, przerzutne), podpory (przodem, tyłem), przysiad
– rozumie i prawidłowo wykonuje ustawienie w rozsypce, w szeregu, w dwuszeregu, w rzędzie, w dwurzędzie, na obwodzie koła
– potrafi maszerować w parach i rzędem
– potrafi prawidłowo powtórzyć ćwiczenia kształtujące bez przyborów
– w ćwiczeniach z przyborami wykorzystuje przybory typowe i nietypowe zgodnie z ich przeznaczeniem
– zna ćwiczenia wspierające kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała
– przestrzega zasady przyjmowania prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń, zabawy i pracy
– potrafi wykonać skok w dal z miejsca i sposobem naturalnym, skoki nad niskimi przeszkodami
oraz skoki przez skakankę
– wspina się na drabinki i inne niskie przeszkody
– potrafi przejść po listwie odwróconej ławeczki gimnastycznej, wykonując dodatkowe ćwiczenie (np. przysiad, obrót, skłon)
– pokonuje naturalne tory przeszkód oraz tworzone według pomysłów nauczyciela
– przestrzega zasad bezpiecznej zabawy w różnych warunkach: w szkole, w domu, na placu zabaw,
na śniegu i lodzie
– zna zasady bezpiecznego korzystania z przyborów i przyrządów gimnastycznych
– wybiera bezpieczne miejsce do ćwiczeń oraz zabaw ruchowych na świeżym powietrzu
– zna różne ustawienia do gier i zabaw ruchowych
– zna reguły poznanych gier i zabaw ruchowych i przestrzega ich
– zna i przestrzega podstawowych przepisów obowiązujących w minigrach sportowych, rozróżnia piłki przeznaczone do tych gier (minisiatkówki, minikoszykówki, minipiłki nożnej)
– potrafi wykonać podanie i chwyt piłki oburącz oraz jednorącz w marszu i biegu ze zmianą kierunku ruchu
– potrafi wykonać improwizację ruchową przy muzyce
– zna i przestrzega zasad kulturalnego zachowania się w czasie zabaw tanecznych
– wie, jak zachować się w sytuacji zwycięstwa i porażki podczas rywalizacji indywidualnej i zespołowej
– wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego
– zna zasady bezpiecznych zabaw
– na zabawy, które można organizować w różnych porach roku
– wie, jak bezpiecznie wypoczywać w lesie, w górach, nad wodą, na wsi
– rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku.
Zajęcia komputerowe : Uczeń kończący klasę II:
– umie obsługiwać komputer
– posługuje się myszą i klawiaturą
– poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego
– posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania
– wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur
– zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu
– ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu
– stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu
WYMAGANIA EDUKACYJNE UCZNIA PO UKOŃCZENIU KLASY 3
-
Wymagania szczegółowe na koniec klasy III szkoły podstawowej zgodnie z nową podstawą programową
Edukacja polonistyczna: Uczeń kończący klasę III:
Korzysta z informacji:
-
uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji,
-
czyta ze zrozumieniem teksty przeznaczone dla uczniów na I etapie edukacyjnym i wyciąga z nich prawidłowe wnioski,
-
potrafi znaleźć w tekście informację i w miarę możliwości korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla uczniów na I etapie edukacyjnym,
-
zna formy użytkowe : życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list, notatka do kroniki; potrafi z nich korzystać;
Analizuje i interpretuje teksty kultury:
– charakteryzuje go wrażliwość estetyczna, wzbogaca zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi, w tekście literackim zaznacza wybrane fragmenty, czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów,
– czyta i recytuje wiersze z odpowiednią intonacją,
– wykazuję potrzebę kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci, czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki, wypowiada się na ich temat,
– pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników, zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych;
Tworzy wypowiedzi:
– w formie ustnej i pisemnej: kilkuzdaniową wypowiedz, krótkie opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie,
-dobiera odpowiednie formy komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych,
-uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie; poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych,
-dba o estetykę wypowiadania się; poprawnie artykułuje głoski, akcentuje wyrazy, stosuje pauzy i właściwą intonację w zdaniu oznajmującym, pytającym i rozkazującym;
-stosuje formy grzecznościowe,
-rozpoznaje różnice między literą i głoską; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, zdania w tekście, pisze czytelnie i estetycznie,
-dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną,
-przepisuje teksty,, pisze z pamięci i ze słuchu; w miarę swoich możliwości
-samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe.
Język angielski
Uczeń kończący klasę III
– wie, że ludzie posługują się różnymi językami i, że chcąc się z nimi porozumieć trzeba nauczyć się ich języka( motywacja do nauki języka obcego);
– reaguje werbalnie i niewerbalnie na proste polecenia nauczyciela;
-rozumie wypowiedzi ze słuchu:
– rozróżnia znaczenie wyrazów o podobnym brzmieniu,
-rozpoznaje zwroty stosowane na co dzień i potrafi się nimi posługiwać,
– rozumie ogólny sens krótkich opowiadań i baśni przedstawianych także za pomocą obrazów , gestów ,
-
– rozumie sens prostych dialogów w historyjkach obrazkowych( także w nagraniach audio i video);
– czyta ze zrozumieniem wyrazy i proste zdania;
– zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów, recytuje wiersze, rymowanki i śpiewa piosenki, nazywa obiekty z otoczenia i opisuje;
– bierze udział w mini przedstawieniach teatralnych; przepisuje wyrazy i zdania;
– w nauce języka obcego nowożytnego potrafi korzystać ze słowników, obrazków, książeczek, środków multimedialnych;
– współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
Edukacja muzyczna
Uczeń kończący klasę III:
W zakresie odbioru muzyki zna i stosuje następujące rodzaje aktywności muzycznej:
– śpiewa w zespole piosenki ze słuchu( nie mniej niż 10 utworów w roku szkolnym);
– śpiewa z pamięci hymn narodowy,
– gra na instrumentach perkusyjnych (proste rytmy i wzory rytmiczne) oraz melodycznych( proste melodie i akompaniamenty),
– realizuje sylabami rytmicznymi, gestem oraz ruchem proste rytmy i wzory rytmiczne;
– reaguje ruchem na puls rytmiczny i jego zmiany, zmiany tempa, metrum i dynamiki(maszeruje, biega, podskakuje),
-tańczy podstawowe kroki i figury krakowiaka, polki oraz innego prostego tańca ludowego,
– rozróżnia podstawowe elementy muzyki ( melodia, rytm, wysokość dźwięku, akompaniament, tempo, dynamika) i znaki notacji muzycznej ( wyraża ruchowo czas trwania wartości rytmicznych, nut i pauz),
-aktywnie słucha muzyki i określa jej cechy: rozróżnia i wyraża środkami pozamuzycznymi charakter emocjonalny muzyki, rozpoznaje utwory wykonane: solo i zespołowe, na chór i orkiestrę; orientuje się w rodzajach głosów ludzkich (sopran, bas) oraz w instrumentach muzycznych (fortepian, gitara, skrzypce, trąbka, flet, perkusja);
-rozpoznaje podstawowe formy muzyczne- AB, ABA (wskazuje ruchem i gestem ich kolejne części);
W zakresie tworzenia muzyki:
-tworzy proste ilustracje dźwiękowe do tekstów i obrazów oraz improwizacje ruchowe do muzyki,
– improwizuje głosem i na instrumentach według ustalonych zasad,
-wykonuje proste utwory, interpretuje je zgodnie z ich rodzajem i funkcją.
Edukacja plastyczna
Uczeń kończący klasę III
W zakresie percepcji sztuki:
-określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym;
-uczestniczy w życiu kulturalnym tych środowisk, wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz,
– korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich utwory w swojej działalności twórczej ( zgodnie z elementarną wiedzą o prawach autora);
W zakresie ekspresji przez sztukę:
– podejmuje działalność twórczą posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak : kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni ( stosując określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne),
– realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych, w tym służące kształtowaniu własnego wizerunku i otocznia oraz upowszechnianiu kultury w środowisku szkolnym ( stosując określone narzędzia i utwory przekazów medialnych);
W zakresie recepcji sztuki:
– rozróżnia takie dziedziny działalności twórczej człowieka, jak : architektura, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografia, film) i przekazy medialne (telewizja, Internet), a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową,
– rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury; opisuje ich cechy charakterystyczne (posługując się elementarnymi terminami właściwymi dla tych dziedzin działalności twórczej).,
Edukacja społeczna
Uczeń kończący klasę III
– odróżnia dobro od zła, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym; nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym;
-identyfikuje się ze swoją rodziną i jej tradycjami; podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia;
– rozumie co to jest sytuacja ekonomiczna rodziny i wie, że trzeba do niej dostosować swe oczekiwania;
-wie, jak należy zachowywać się w stosunku do dorosłych i rówieśników ( formy grzecznościowe);
-rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami w miejscu zamieszkania;
-jest chętny do pomocy, respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku;
-jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.;
-wie,że wszyscy ludzie mają równe prawa;
-zna prawa ucznia i jego obowiązki (w tym zasady bycia dobrym kolegą), respektuje je;
-uczestniczy w szkolnych wydarzeniach;
-zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje; wie w jakim regionie mieszka;
-uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność;
-zna symbole narodowe (barwy,godło,hymn narodowy) i najważniejsze wydarzenia historyczne; orientuje się w tym, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości, w której mieszka, dla Polski i świata;
-wie, jak ważna jest praca w życiu człowieka; wie, jaki zawód wykonują jego najbliżsi i znajomi; czym zajmuje się np. kolejarz, aptekarz, policjant, weterynarz;
-zna zagrożenia ze strony ludzi; potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu, niebezpieczeństwie;
-zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, policji oraz ogólnopolski numer alarmowy 112.
Edukacja przyrodnicza
Uczeń kończący klasę III
-obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
-opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, łące i zbiornikach wodnych;
-nazywa charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego;
-wymienia zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne;
-wyjaśnia zależności funkcjonowania przyrody od pór roku;
-podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek (wypalanie łąk, zaśmiecenia lasów, nadmierny hałas, kłusownictwo);
-zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin:
-wpływ światła słonecznego na cykliczność życia na Ziemi,
-znaczenie powietrza i wody,
– znaczenie wybranych skał i minerałów dla człowieka( np. węgla i gliny);
-nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi (np. serce, płuca i żołądek);
– zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się; rozumie konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń stomatologa i lekarza;
– dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych (w miarę możliwości); orientuje się w zagrożeniach ze strony roślin i zwierząt, a także w zagrożeniach typu burza,huragan, śnieżyca, lawina,powódź ;wie jak trzeba zachować się w takich sytuacjach.
Edukacja matematyczna
Uczeń kończący klasę III
– liczy ( w przód i w tył)od danej liczby I, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000;
– zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000;
– porównuje dowolne dwie liczby w zakresie 1000(słownie i z użyciem znaków<,> =);
– dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100(bez algorytmów działań pisemnych);sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania;
– podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia; sprawdza wyniki dzielenia na pomocą mnożenia;
– rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka (bez przenoszenia na drugą stronę);
– rozwiązuje zadania tekstowe wymagające wykonania jednego działania(w tym zadania na porównywanie różnicowe, ale bez porównywania ilorazowego);
– wykonuje łatwe obliczenia pieniężne ( cena,ilość , wartość) i radzi sobie w sytuacjach codziennych wymagających takich umiejętności;
– mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości,szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości; posługuje się jednostkami: milimetr, centymetr, metr;
– wykonuje łatwe obliczenia dotyczące tych miar(bez zamiany jednostek i wyrażeń dwumianowanych w obliczeniach formalnych);
– używa pojęcia kilometr w sytuacjach życiowych, np. jechaliśmy autobusem 27km( bez zamiany na metr);
– waży przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram
– wykonuje łatwe obliczenia , używając tych miar( bez zamiany jednostek i bez wyrażeń dwumianowanych w obliczeniach formalnych);
– odmierza płyny różnymi miarkami; używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra; odczytuje temperaturę (bez konieczności posługiwania się liczbami ujemnymi, np. 5 stopni mrozu, 3 stopnie poniżej zera);
-odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII;
– podaje i zapisuje daty; zna kolejność dni tygodnia i miesięcy;
-porządkuje chronologicznie daty; wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych;
-odczytuje wskazania zegarów: w systemach : 12 – i 24-godzinnym, wyświetlających cyfr i ze wskazówkami; posługuje się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta;
-wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny);
-rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty (również nietypowe, położone w różny sposób oraz w sytuacji, gdy figury zachodzą na siebie);
-rysuje odcinki o podanej długości; oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów ( w cm);
-rysuje drugą połowę figury symetrycznej; rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych motywach (np. szlaczki, rozety).
Zajęcia komputerowe
Uczeń kończący klasę III
Umie obsługiwać komputer:
-posługuje się myszą i klawiaturą,
-poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego;
-posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania;
-korzysta z opcji w programach;
-wyszukuje i korzysta z informacji:
-przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe np. stronę swojej szkoły, dostrzega elementy aktywne na stronie internetowej, nawiguje po stronach w określonym zakresie,
-odtwarza animacje i prezentacje mulitimedialne;
Tworzy teksty i rysunki:
-wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania,
-wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur;
Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, z Internetu i multimediów:
– wie, że praca przy komputerze męczy wzrok, nadwyręża kręgosłup, ogranicza kontakty społeczne;
-ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu,
-stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów.
Zajęcia techniczne
Uczeń kończący klasę III:
Zna środowisko techniczne na tyle, że:
-orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku (,,jak to zrobiono?”): meble, domy, samochody, sprzęt gospodarstwa domowego,
-rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń: transportowych (samochody, statki, samoloty), wytwórczych (narzędzia, przyrządy), informatycznych (komputer, laptop, telefon komórkowy);
-orientuje się w rodzajach budowli (budynki mieszkalne, biurowe, przemysłowe, mosty, tunele, wieże) i urządzeń elektrycznych (latarka, prądnica rowerowa),
– określa wartość urządzeń technicznych z punktu widzenia cech użytkowych (łatwa lub trudna obsługa), ekonomicznych (tanie lub drogie w zakupie i użytkowaniu),
Realizuje ,,drogę” powstania przedmiotów od pomysłu do wytworu:
-przedstawia pomysły rozwiązań technicznych: planuje kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały (papier, drewno,metal, tworzywo sztuczne, materiały włókiennicze) oraz narzędzia,
– rozumie potrzebę organizowania działania technicznego: pracy indywidualnej i zespołowej,
-posiada umiejętności: odmierzania potrzebnej ilości materiału, cięcia papieru, tekstury itp. schematów rysunkowych, np. buduje latawce, makiety domów, mostów, modele samochodów, samolotów i statków,
Dba o bezpieczeństwo własne i innych:
-utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy,
-właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych,
-wie, jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku.
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Uczeń kończący klasę III
W zakresie sprawności fizycznej:
-realizuje marszobieg trwający co najmniej 15 minut,
-umie wykonać próbę siły mięśni brzucha oraz próbę gibkości dolnego odcinka kręgosłupa;
W zakresie treningu zdrowotnego:
-przyjmuje pozycje wyjściowe i ustawienia do ćwiczeń oraz wykonuje przewrót w przód,
-skacze przez skakankę, wykonuje przeskoki jednonóż i obunóż nad niskimi przeszkodami,
-wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru, z przyborem i na przyrządzie;
W zakresie sportów całego życia i wypoczynku:
– posługuje się piłką: rzuca, kozłuje, odbija i prowadzi ją,
-jeździ np. na rowerze, wrotkach; przestrzega zasad poruszania się po drogach,
-bierze udział w zabawach, mini grach i grach terenowych, zawodach sportowych, respektując reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego,
-wie, jak należy zachować się w sytuacjach zwycięstwa i radzi sobie z porażkami w miarę swoich możliwości;
W zakresie bezpieczeństwa i edukacji zdrowotnej:
-dba o higienę osobistą i czystość odzieży,
-wie, jak znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie się oraz aktywność fizyczna,
-wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem,
– dba o prawidłową postawę, np. siedząc w ławce, przy stole,
-przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem,
-potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabaw i gier ruchowych; wie, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.