Inspiracje Pani Agnieszki

Mar 12, 2020 by

25-26.03.2020 r.

Wiosna ach to ty”.

https://youtu.be/rANDOonihZg

-link zawiera film „Rozpoznawanie wiosennych kwiatów”.

https://dzieciakiwdomu.pl/2017/03/porozmawiajmy-o-wiosnie-zbior-materialow-edukacyjnych-dla-dzieci.html

– link zawiera film edukacyjny” Wywiad z bocianem”.

http://www.scholaris.pl/resources/run/id/49575

– rebusy,

– działania matematyczne,

– porady jak stworzyć hodowle wiosennych kwiatów,

– Bajka „Słowik”,

– Przysłowia wiosenne (zagadki)

https://www.youtube.com/watch?v=i6jnXanLvuU

-piosenka „Żabie kroczki”

http://www.cauchy.pl/sp_i_iii/krzyzowki-slowne-dla-dzieci-do-druku/wiosenna-krzyzowka/

-krzyżówka

 

Agnieszka Rupińska

27 marca 2020 r.

Zabawy ruchowe z balonami”.

Ponieważ ruch to zdrowie, a w połączeniu ze świetną zabawą to czysta frajda. Polecam w wolnym czasie jako przecinek od nauki.

Propozycje zabaw:

Każdą zabawę możecie dowolnie modyfikować, wszystko zależy dzieci, od waszej kreatywności!

Balonowa kraina różnorodności.

Dziecko ma balon w ręku. Ćwicząc podbijamy balon jak najwyżej, wykonując przy tym różnorodne ćwiczenia:

-odbicie balona-siad skrzyżny-powrót do postawy swobodnej-odbicie balona

-odbicie balona-siad prosty-powrót do postawy swobodnej-odbicie balona

-odbicie balona tylko głową

-odbicie balona tylko kolanem

Wykorzystaj zmysł równowagi!

Wyzwanie polegać będzie na tym, że dziecko będzie musiało zachować na swojej głowie balon przez jak najdłuższy czas. Na próbę warto zrobić najpierw część wstępną, żeby dziecko mogło spróbować swoich sił przed próbą generalną. Zwycięzcą zostaje dziecko, którego balon utrzyma się na główce najdłużej.

„Taniec z balonami” – zabawa ruchowa przy piosence. 
Dzieci w parach, (zapraszamy do zabawy rodzeństwo lub rodziców); każdy ma balon, z którym będzie tańczyć w parze, trzymając go między głową, brzuchem, plecami.
„Balonowe bębenki”- wygrywanie rytmów
Dziecko wygrywa, wysłuchany rytm na „bębenkach” przy użyciu pałeczek. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

„Ja i mój balonik”– wybranie sobie balonika i dorysowanie mu flamastrem minki, odpowiadającej na pytanie, czy podobały się dziecku i balonikowi dzisiejsze zabawy, czy jest wesoły czy smutny.

 

Życzę udanej zabawy!

Agnieszka Rupińska

30.03.2020 r.

Jak stworzyć, nową eko-zabawkę i dobrze się bawić.”

Potrzebne będą: -dwie butelki (baniaki) po wodzie,

– ruchome oczka,

– czerwony i niebieski materiał lub papier kolorowy samoprzylepny w tych kolorach,

– taśma dwustronna,

– pazłotko.

Ekoludek

Wykonanie:

Poprosić rodzica by wyciął w butelkach, nożykiem otwory na buzię „potworka”.

Przykleić ruchome oczka lub wykonać je z papieru kolorowego.

Wycinając dwa kółeczka większe białe, mniejsze czarne i przykleić taśmą samoprzylepną.

Oklejamy otworek czerwonym papierem, by utworzyć usta.

Przyklejamy, dwie wycięte z papieru niebieskie rączki.

Kulki tworzymy z pozłotka.

Zabawę czas zacząć: można na początek, zrobić slalom między przeszkodami, a następnie wrzucać do celu srebrne piłeczki „potworkowi” do buzi, na końcu zliczamy punkty. Doskonała zabawa dla rodzeństwa !

Udanej zabawy !

 

Agnieszka Rupińska

31.03.2020 r.

Wygibasy naszej klasy”– dlaczego ruch jest tak ważny.

 

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

– piosenka z ćwiczeniami,

https://www.youtube.com/watch?v=rwqMzHX4E_M

– platforma rozrywki ruchowej dla dzieci (propozycje ćwiczeń gimnastycznych).

https://www.youtube.com/watch?v=jgJOS26G1wY

Film zawiera

  • dlaczego aktywność fizyczna jest taka ważna,
  • piramida zdrowego żywienia.

 

Agnieszka Rupińska

01- 02 kwiecień 2020 r.

Wesoła gimnastyka buzi – ćwiczenia wspomagające prawidłowy rozwój mowy „.

Zaproponowane przeze mnie, zestawy zabaw oddechowych a także ćwiczeń w formie wierszy. Mają za zadanie wspomóc, poprawną wymowę dzieci .Ponieważ, zła wymowa prowadzi do problemów edukacyjnych np. podczas nauki pisania. „Piszemy tak jak słyszymy.” W wolnym czasie w formie rozrywki warto połączyć przyjemne z pożytecznym. Ćwiczenia buzi i języka, wspierające aparat mowy są do tego idealne.

sw1

sw2

Agnieszka Rupińska

1.04.2020 r.

„Wesoła gimnastyka buzi – ćwiczenia wspomagające prawidłowy rozwój mowy „.

Image00001

Image00002

Image00003

Image00004

Agnieszka Rupińska

03.04.2020 r.

Symbolika świąt wielkanocnych „

Przedstawiam wam dzieciaki, ciekawe informacje na temat symboli wielkanocnych. Ciekawej lektury !

Przesyłam krzyżówkę „Wielkanocną” i kolorowanki aby umilić wam wolny czas.

 

http://sp1.ostroleka.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/krzyźówka-wielkanocna.jpg

http://sp1.ostroleka.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/kolorowanka-matematyczna.png

http://sp1.ostroleka.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/kolorowanka-wielkanocny-królik.jpg

http://sp1.ostroleka.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/ćwiczenia-grafomotoryki..jpg

 

Każdy ze schowanych pod śnieżnobiałą serwetką smakołyków coś symbolizuje. Nadzieję na odrodzenie mające dać siłę do walki ze złem, grzechem i słabością. Tradycja wielkanocnego koszyczka sięga jeszcze końca XIII wieku, kiedy to przed świętami Polacy święcili chleb i jajka.

 

Baranek – symbolizuje Chrystusa, który jako baranek oddał swoje życie za ludzi i zmartwychwstając, odniósł zwycięstwo nad grzechem i śmiercią. Baranek to triumf życia nad śmiercią.

Jajka – (pisanki, kraszanki) – to symbol nowego życia i płodności. Jajka królują podczas świąt wielkanocnych – poświęcone pojawiają się na naszych stołach, a w postaci ozdobnych pisanek w dekoracjach i życzeniach wielkanocnych.

Chleb – w święconce na Wielkanoc symbolizuje Ciało Chrystusa , jako oznaka dostatku.

Kiełbasa – Mięso, z którego jest zrobiona, jest pamiątką ofiary z baranka paschalnego.

Chrzan – Ponieważ wyciska łzy z oczu, jest symbolem pokonania goryczy męki Chrystusa.

Pieprz – odwołuje się do symboliki gorzkich ziół,

Sól – to symbol prostoty życia a jednocześnie dostatku i gościnności, głównym jej zadaniem jest nadanie potrawom smaku oraz ochrona przed zepsuciem,

Zielone gałązki – Wiecznie zielone pędy są symbolem zmartwychwstania.

Baba wielkanocna – Rośnie na drożdżach, symbolizuje wzrastanie wiary, nadziei i miłości.

Zajączek wielkanocny – to przejęty ze starożytności symbol przemijania, zmartwychwstania i płodności. Dziś zajączek chodzi z koszyczkiem i w Wielką Niedzielę zostawia upominki dla dzieci. Po wielkanocnym śniadaniu domownicy szukają ukrytych przez zajączka drobnych prezentów i słodyczy. Dlatego w życzeniach wielkanocnych często pojawia się ten symbol.

Agnieszka Rupińska

 

06.04.2020r.

Drobne prezenty wielkanocne – 19 słodkich pomysłów i inspiracji.

https://deavita.com/dekoration/ostern-frueling/ostergeschenke-kindern-basteln-ideen.html

Strona zawiera:

– króliczek zrobiony z kubeczka,

-kurczaczki z pompona,

– dekorowanie koszyków wielkanocnych,

– dekoracja okien na święta,

– opakowanie na wielkanocne słodkości,

– wielkanocna karta,

– maski.

 

Dobrej zabawy!

Agnieszka Rupińska

 

07.04.2020 r.

Zwyczaje Kurpiowskie obchodzenia Świąt Wielkanocnych.

Święta wielkanocne to wyjątkowy czas, w którym symboliczne obrzędy religijne, tradycja ludowa i świat przyrody splatają się w jedno. To sprawia że święta są piękne i wyjątkowe. Zaproponowane prze zemnie filmy, propozycje zabaw wprowadzają w świat Zwyczajów Kurpiowskich.

Kolorowe pisanki, palmy, śmigus dyngus bierze swój początek w dużej mierze z tradycji Kurpiowskiej warto o tym pamiętać.

 

https://www.youtube.com/watch?v=TN7LN1-mEeg

Link zawiera:

Zwyczaje Kurpiowskie obchodzenia świąt Wielkanocnych.

Wielkanocne palmy kurpiowskie, pisanki batikowe i frywolitkowe Laury Bziukiewicz.

 

https://www.youtube.com/watch?v=DgjNcFKnY7U

Link zawiera:

-Palma Wielkanocna,

-Niedziela Palmowa,

-dawne zwyczaje obchodzenia świąt Wielkanocnych „Pucharki”,

-tradycje Poniedziałku Wielkanocnego,

-zabawy wielkanocne: „Walatka”, „Na wybitki”, „Jajko o jajko”, Rzuć-złap pisankę”, „Kto dalej”.

Agnieszka Rupińska

08.04.2020 r.

„Wiosenna bajka wielkanocna”

Kochani na ten przedświąteczny czas polecam przeczytać, pięknie napisaną, pełną humoru bajkę o wielkanocnych zwierzątkach, autorstwa pana Piotra Walczaka. Sama czytając bardzo się uśmiałam, a więc dobry humor gwarantowany. Książeczka nosi tytuł „Herbus Poziomka” polecam lekturę.

 

Z okazji Świąt Wielkanocnych życzę wam wszystkiego dobrego a przede wszystkim zdrowia, abyśmy spotkali się po świętach w szkole.

 

https://www.bajkidoczytania.pl/wiosenna-bajka-wielkanocna

 

Agnieszka Rupińska

15.04.2020 r.

Z EKOLOGIĄ za pan brat

Piękno tej ziemi skłania mnie do wołania o jej zachowanie dla przyszłych pokoleń. Jeśli kochacie tę ojczystą ziemię, niech to wołanie nie pozostanie bez odpowiedzi!”

Papież Jan Paweł II

Piękno przyrody budzi się do życia, wiosna to pora roku, w której czas, na po zimowe porządki w ogrodzie. Zastanówmy się co warto zrobić dla ziemi i żyć bardziej ekologicznie. Proponuję grę która was, do tego zachęci GRAJMY I BĄDŹMY EKO !

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Link zawiera:

-Świat w naszych rękach (ekologiczna piosenka dla dzieci)

Zadanie aktywizujące

Gra edukacyjna „Dobry dla środowiska – dobry dla siebie”

Dobry dla przyrody, dobry dla siebie” to interesująca propozycja spędzenia wolnego czasu dla osób zainteresowanych ochroną środowiska naturalnego. To wspaniały sprawdzian zarówno wiedzy ekologicznej, jak i szczęścia w rzutach kostką. Kto pierwszy zrobi coś dobrego dla środowiska? Kto pierwszy pojawi się na mecie i zwycięży w rywalizacji punktowej? Spróbujcie swoich sił.

Gra przeznaczona dla 3-5 graczy w wieku 6+. Młodszym dzieciom należy pomóc w liczeniu punktów.

Do gry potrzebne będą: 1 plansza do gry; 5 pionków; 1 kostka do gry, instrukcja

Przygotowanie: Każdy gracz wybiera sobie pionek i ustawia na polu oznaczonym jako START. Należy przygotować również kartkę i długopis do zapisywania punktacji.

Przebieg gry: Grę rozpoczyna zawodnik, który wyrzuci 6 oczek kostką do gry. Każdy z graczy porusza się o tyle oczek, ile wypadło na kostce. Kolejność gry następnych graczy odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Wyrzucenie „6” nie uprawnia do kolejnego rzutu. Na torze gry znajdują się pola specjalne. Każdy, kto postawi swój pionek na takim polu, musi dostosować się do polecenia, które jest z nim związane. Dzięki tym polom zdobywamy punkty i poruszamy się do przodu lub do tyłu (opis poniżej).

Koniec gry: Gra kończy się, gdy jeden z graczy postawi swój pionek na ostatnim polu do gry oznaczonym jako META.

Następnie wszyscy gracze podliczają punkty. Uczestnicy, którzy nie dotarli do mety, odejmują po 1 punkt za każde pole pozostałe do końca gry. Zwycięzcą zostaje uczestnik, który zebrał największą ilość punktów.

 

Agnieszka Rupińska

 

16-17.04.2020r.

Żyjmy ekologicznie”

Żyć ekologicznie każdy z nas wie, że

warto i trzeba, dla siebie samego i przyszłych pokoleń. Dzieci znają zasadę segregacji śmieci, oszczędzania energii elektrycznej, stosowania alternatywnych źródeł energii itd.

Warto przypominać, mówić, czytać, oglądać zasady ekologii, bo ziemia to nasz wspólny dom. Poniżej przygotowałam filmy edukacyjno- informacyjne, zabawy aktywizujące i inne formy pracy z dzieckiem, w domu w czasie wolnym.

Pytanie co można zrobić ponad to dla środowiska naturalnego odpowiedzią jest sadzenie drzew:

Dlaczego warto sadzić drzewa?

  • powierzchnia lasów na świecie zmniejsza się corocznie o około 5 mln ha,
  • drzewa produkują tlen (np. 100-letni buk to 1200 litrów tlenu/godz) oraz zużywają dwutlenek węgla, produkowany w ogromnych ilościach przez przemysł i armoryzację,
  • pochłaniają dym i nieprzyjemne odory,
  • obecność drzew może o 75 % ograniczyć ilość pyłu unoszonego z wiatrem ,
  • by zrekompensować wycięcie 1 starego drzewa należy posadzić ok. 2700 młodych drzewek,
  • jedno duże drzewo (25 m wysokości) usuwa w ciągu dnia z otoczenia tyle samo dwutlenku węgla ile emitują dwa domy jednorodzinne,
  • jedna 60-letnia sosna „produkuje” w ciągu doby tyle tlenu, ile wynosi zapotrzebowanie 3 osób,
  • zużycie papieru na jedną osobę w Polsce wynosi około 100 kg na rok, a aby wyprodukować 1000 kg papieru trzeba ściąć około 17 dużych drzew.

Zachęcam, do zakładania ogródków przydomowych każda roślina ma tę moc, by pokonać smoka „Smoga”, wiosna dopiero się zaczęła więc do dzieła bądź EKO!

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

– link zawiera „W kontakcie z naturą” – film edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

– link zawiera – „Ekologiczny dom”- film edukacyjny w formie bajki

– Krzyżówka „Chcę żyć ekologicznie”

– Zadanie aktywizujące „ Ekologiczna hierarchia środków transportu.”

– Rebusy zadania obrazkowe

– Ekoznaki co oznaczają informacje.

  • Zadanie aktywizujące znaki drogowe, uszeregowanie środków transportu.

Agnieszka Rupińska

 

20.04.2020 r.

Woda potrzebna do picia, potrzebna do życia.

Woda jest niezwykłą substancją. Jako jedyna występuje na Ziemi w trzech stanach skupienia. Bez niej życie na Ziemi byłoby niemożliwe. W jaki sposób można dbać o jej zasoby?

Uczymy się oszczędzać wodę.

  1. Zakręcaj kran podczas mycia zębów, rąk, mycia twarzy.
  2. Bierz krótki prysznic zamiast kąpieli w wannie.
  3. Nie myj naczyń pod bieżącą wodą.
  4. Uruchamiaj zmywarkę tylko wtedy gdy jest pełna.
  5. Pierz gdy pralka jest pełna.
  6. Do podlewania roślin ogrodowych używaj deszczówki.
  7. Wodę użytą do mycia owoców i warzyw można używać do podlewania.
  8. Nie używaj zabawek marnujących wodę.
  9. Napraw cieknący kran.
  10. Segreguj śmieci – to zmniejszy użycie wody podczas recyklingu odpadów.

https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI

link zawiera

-Bajka o oszczędzaniu wody.

https://www.youtube.com/watch?v=XwPK0mCWq2Y

link zawiera

-Zanieczyszczenie rzek. Wideo edukacyjne.

https://www.youtube.com/watch?v=WYIGCgYpFRE

link zawiera

  • Kreskówka. Czarodzieje z deszczu.

Zachęcam do wykonania pracy plastycznej „Kropelki” . Poniżej gotowe kolorowanki, do druku zerknijcie.

Kropelki” należy wyciąć, pomalować i ułożyć w formie strumienia który wydobywa się z kranu.

Prace można wysyłać do Galerii Świetlicy na mail agnieszkawilczynska15@wp.pl

Agnieszka Rupińska

21.04.2020 r.

Co las daje ludziom i zwierzętom.

Las jest jednym z podstawowych ekosystemów lądowych. Zapewnia równowagę środowiska przyrodniczego, stabilizuje obieg wody w przyrodzie i skład atmosfery, kształtuje klimat, chroni gleby przed erozją, przeciwdziała powodziom, tworzy warunki do zachowania potencjału biologicznego wielkiej liczby gatunków roślin i zwierząt. Ponadto lasy pełnią także funkcję produkcyjną – wytwarzają drewno i dziesiątki innych użytecznych dla człowieka produktów.

Lasy dlaczego tak ważne dla ekosystemu.

Podsumujmy i zapamiętajmy!

1.Las to ekosystem. Rosną tu różne rośliny, które tworzą warstwy lasu (runo, podszyt, drzewa) oraz żyją liczna zwierzęta.
2. Las zatrzymuje wilgoć i wodę.
3. Drzewa zatrzymują zanieczyszczenia i dają chłód w lecie.
4. Drzewa dostarczają ludziom tlenu.
5. Las to wspaniałe miejsce na spacery.
6. Las dostarcza ludziom : owoców leśnych, grzybów, drewna.

7.Miejsce rozrodu zwierząt i ptaków.

8.Miejsce zamieszkania dzikich zwierząt.

9. Las źródłem surowców.

Zabawa logarytmiczna z rymowanką pt. „Las” (autor: Joanna Niedźwiedź): – dziecko powtarza wersy recytowane przez rodzica, przedstawiając ruchem treść rymowanki:

Długi czas rośnie las szanuj drzewa, prosi nas. Proszą ptaki i zwierzęta, o ich domu byś pamiętał. Dzięki niemu oddychamy, kartki w sterty pozbieramy. Stary papier przerobimy i drzew sporo oszczędzimy.”

Bo rysunki i gazety, stare książki i zeszyty, pozbierane, spakowane, wrócą kiedyś do fabryki. A tam znowu przerobione w mnóstwo papierowej masy

trafia na sklepowe półki chroniąc drogocenne lasy.”

– z przysiadu dziecko podnosi się ku górze rozkładając ręce, potem wskazuje dłońmi na rodzeństwo; – naśladują skrzydełka ptaków drepcząc w miejscu; – robi głęboki wdech, układa dłonie przed sobą na przemian do góry; – dłonie wykonują „młynek”, zatacza ramionami koło nad głową.

https://www.youtube.com/watch?v=xdfpRSZVgFI

-link zawiera film edukacyjny „Od drzewa do papieru”.

https://www.youtube.com/watch?v=XHJXEWh7Els

– link zawiera. „Eko Janek o segregowaniu papieru”.

Wrzucaj śmieci do śmietnika, bo papierek sam nie znika” Spróbujcie i Wy!

Wymyślcie swoje ekologiczne hasło wraz z rysunkiem, podpisane imieniem i nazwiskiem wyślijcie na adres agnieszkawilczynska15@wp.pl zostanie to umieszczone w Galerii „Sposób spędzania wolnego czasu”.

Jednocześnie przypominam wysłanie prac lub zdjęć to zgoda na publikacje na stronie internetowej szkoły w zakładce galerii „Sposób spędzania wolnego czasu”:

Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Stanisława Jachowicza w Ostrołęce.

Propozycja zabawy:

Gra w zielone, polega na jak najszybszym znalezieniu czegoś zielonego w swoim otoczeniu, najlepiej w ubiorze.
Grasz w zielone?
(wskazując np. na zieloną czapkę): Mam zielone
Ostatnia osoba, która coś wskazała przegrywała.

Ekologiczne zagadki.

Nikt z nas nie zaprzeczy,
że w nim dużo rzeczy:
obierki, odpadki,
gruz i zwiędłe kwiatki. śmietnik

Kiedy samochody
z miejsca nagle ruszą
z rury wydechowej
wydostać się muszą. spaliny

Bardzo proszę wszystkie dzieci,
niech rzucają do mnie śmieci! Kosze na śmieci

Stoją głodne i czekają
na ulicy i na skwerku:
na patyczki od lizaków
i papierki od cukierków. Kosze na śmieci

Zagadki przyrodnicze:

Zagadka o dziku

Ze smakiem będzie,
chrupał żołędzie.

Zagadka o biedronce

W kropki ma spódnice,
lubi zjadać mszyce.

Zagadka o akacjach

Zaczynają się wakacje,
bo już zakwitły … .

Zagadka o biedronce

Wysyłają ją do nieba,
po kawałek chleba.

Zagadka o wodzie

Chłodzi nas, myje nas.
Poi ludzi, pole, las.

Zagadka o osie

Co to za muzykant,
co wśród kwiatów bzyka.

Zagadka o mewach

Jakie białe ptaki
lubią morskie szlaki?

Zagadka o drzewie

Zieloną nosi koronę,
przed skwarem daje ochronę.

Zagadka o żołędziach

Co jesienią z dębu spada?
Co ze smakiem dzik zajada?

Zagadka o pszczołach

Skrzętni murarze murują,
w ich murze ludzie smakują.

Agnieszka Rupińska

 

22.04.2020 r.

Międzynarodowy dzień ziemi”

Dzień Ziemi 2020. To największe święto ekologiczne świata! Co możemy zrobić tego dnia?

Dzień Ziemi obchodzony jest 22 kwietnia, w tym roku przypada w środę. To największe ekologiczne święto świata. Jak w dobie korona wirusa można je obchodzić?

Dzień Ziemi obchodzony jest od 1870 roku, w Polsce od 1990 r. W tej chwili w obchodach bierze udział ponad 190 państw. To dzień, który ma skłonić nas do zainteresowania się bieżącą sytuacją naszej planety. Ma na celu budowanie świadomości jak kruchy jest ekosystem Ziemi oraz propagowanie właściwych postaw ekologicznych.

Warto zastanowić się nad swoimi przyzwyczajeniami i pomyśleć, jak być bardziej eko. To właśnie drobne zmiany w życiu każdego z nas mogą przyczynić się do zmian globalnych. Warto rozmawiać o tym z dziećmi.

-Praca plastyczna „Ziemia nasza planeta” Poniżej znajduje się zdjęcie jak wygląda praca.

Potrzebne będą: okrągły papierowy talerzyk, farby zielona i niebieska, taśma.

Wykonanie: na okręgu np. z talerzyka papierowego lub z białego papieru wycinamy koło. Robimy odcisk swojej dłoni. Okręg zabezpieczamy taśmą dla lepszego efektu pracy.

Powodzenia!

https://www.logopestka.pl/gra-planszowa-na-dzien-ziemi-wyrazy-z-tr-i-dr/

-link zawiera.

Logopedyczna, gra planszowa na dzień ziemi.

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/krzyzowka-ekologiczna-dla-dzieci/

-link zawiera

Krzyżówka ekologiczna dla dzieci.

https://mala275.blogspot.com/2015/09/kolorowanki-matematyczne.html

-link zawiera

Kolorowanki matematyczne.

https://panimonia.pl/2020/04/20/dzien-ziemi-prezentacja-karty-pracy-i-inspiracje/

link zawiera „PREZENTACJA MULTIMEDIALNA NA DZIEŃ ZIEMI” gorąco polecam, warto obejrzeć.

Agnieszka Rupińska

24.04.2020 r.

Jak rozmawiać z dziećmi o epidemii”

Drodzy rodzice kochane dzieci, panuje pandemia my dorośli rozumiemy skąd te wszystkie obostrzenia, lecz dzieci zadają mnóstwo pytań. Dlaczego muszę myć ciągle ręce, dlaczego nie mogę jechać do dziadków itd. By pomóc im zrozumieć tą nową rzeczywistość w której się znaleźliśmy proponuję pozycję „Basia Misiek Zdzisiek i głupi wirus”. Autorzy Zofia Stanecka i Marianna Oklejak. Bardzo przystępnym językiem napisana książka dla najmłodszych ale i tych w młodszym wieku szkolnym.

Bardzo dziwny teraz czas

Dotknął chyba wszystkich nas:

Mamę, Tatę, Basię, Franka,

Babcie, Dziadków oraz Janka,

Stryjków, ciocie, ich rodziny…

Jakie tego są przyczyny?

Co się stało?” – zapytacie.

Wszyscy mamy siedzieć w chacie”

Cytat z książki mam nadzieję, że już wam się podoba, bo mi strasznie. Gorąco polecam!

https://czasdzieci.pl/pliki/ro_zal/MZ_i_glupi_wirus_lite.pdf

Link zawiera:

Basia Misiek Zdzisiek i głupi wirus”. Autorzy Zofia Stanecka i Marianna Oklejak Wydawnictwo: Egmot

Propozycja pracy plastycznej:

Gniotek”

https://www.youtube.com/watch?v=2Asv1QetBms

Do wykonania Gniotka potrzebujecie:

Balon, butelkę 500 ml, mąką ziemniaczaną lub ryż, lejek, słomkę lub wykałaczkę, włóczkę do zrobienia fryzury naszemu stworkowi oraz czarny marker.

Poproście o pomoc rodziców.

Dobrej zabawy!

Agnieszka Rupińska

27.04.2020 r.

Jakże jesteśmy szczęśliwe dziś my-polskie dzieci, w wolnym urodzone kraju.”

Wiersz: Katechizm polskiego dziecka”-

Władysław Bełza

Kto ty jesteś? Polak mały.

Jaki znak twój? Orzeł biały.

Gdzie ty mieszkasz? Między swemi.

W jakim kraju? W polskiej ziemi.

Czym ta ziemia? Mą ojczyzną.

Czym zdobyta? Krwią i blizną.

Czy ją kochasz? Kocham szczerze.

A w co wierzysz? W Polskę wierzę.

Coś ty dla niej? Wdzięczne dziecię.

A coś winien? Oddać życie.

-„Podanie o Lechu”- legenda.

Podanie o Lechu

oprac. Edyta Wygonik

Dawno temu, tak dawno, że nikt dokładnie już nie wie, kiedy to się zdarzyło, trzech braci – Lech, Czech i Rus – postanowiło, że każdy z nich założy sobie państwo. Pożegnali się więc serdecznie i rozeszli w trzy strony świata. Lech podążył na północ. Zarówno on, jak i jego bracia, chcieli, aby miejsca, w których założą swe siedziby, były dobrze położone, miały żyzna ziemię, lasy pełne zwierzyny, wody pełne ryb Lech długo wędrował w poszukiwaniu takiego miejsca. Mijał dzikie puszcze, przedzierał się przez gąszcze, pokonywał strumienie, stawy i bagna. Był już dosyć zmęczony, kiedy nagle ujrzał to, czego szukał – miejsce, do którego dotarł, zachwyciło go od razu: wszystko było takie, jak sobie wymarzył. Była to równina nad rzeką Warta. Postanowił, że tu właśnie powstanie jego państwo. Kiedy zabrano się do budowy grodu, znaleziono gniazdo białych orłów. Lech uznał to za dobry znak i obrał sobie tego ptaka za godło wojenne, które później stało się tez godłem Lechowego państwa; gród, który wtedy powstał, nazwano Gnieznem.

https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo&app=desktop

Link zawiera:

Piosenka młodego patrioty ❤ Piosenki dla dzieci – Mała Orkiestra Dni Naszych

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

Link zawiera:

Niezwykłe Lekcje Rytmiki – Jestem Polakiem – piosenka.

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

Link zawiera: Symbole Narodowe.

Jak wygląda godło Polski? Co symbolizują czerwień i biel? Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest wyjątkową pieśnią? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedź w filmie animowanym dla najmłodszych uczniów.

Poniżej przygotowałam dla was:

– kolorowanki patriotyczne

– kolorowanka kodowana

– krzyżówkę

Agnieszka Rupińska

 

28.29.04.2020 r.

ŚWIĘTA MAJOWE

Święto Pracy,

Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy,

popularnie zwany 1 Maja – międzynarodowe święto klasy robotniczej,

obchodzone od 1890 corocznie 1 maja.

W Polsce Święto Pracy

jest świętem państwowym od 1950 r.

Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.

Czerwień – to miłość,
biel – serce czyste…
Piękne są nasze
barwy ojczyste.

(Cz. Janczarski „Flaga”)

 

Dzień Flagi Państwowej Rzeczypospolitej Polskiej

obchodzony jest w Polsce 2 maja, a jego główną rolą

jest popularyzowanie wiedzy o polskiej tożsamości i symbolach narodowych.

Barwy widniejące na fladze państwowej są jednym

z ważniejszych elementów tożsamości narodowej.

 

Polskie barwy narodowe kształtowały się na przestrzeni

wielu stuleci i mają jako jedne z niewielu pochodzenie heraldyczne.

Dzień flagi jest jednym z najmłodszych

świąt państwowych dlatego powinno

się go propagować i jak najwięcej o nim mówić,

przecież w każdym z nas bije biało-czerwone serce.

 

Konstytucja 3 Maja – uchwalona została 3 maja 1791 roku,

regulowała prawo RON, wprowadzając ład do zanarchizowanych rządów magnaterii.

Autorami Konstytucji 3 Maja byli Król Stanisław August Poniatowski,

Ignacy Potocki, Hugo Kołłątaj i Stanisław Małachowski.

Konstytucja miała na celu naprawę Rzeczypospolitej,

która znajdowała się wówczas w trudnej sytuacji

społecznej i politycznej.

 

Uchwalenie Konstytucji 3 maja – obraz Jana Matejki, 1891

Świętowanie 3 Maja było zakazane we wszystkich zaborach,

dopiero po I Wojnie Światowej kiedy Polska odzyskała niepodległość

Święto Konstytucji 3 Maja zostało wznowione.

Podczas II Wojny Światowej święto zostało zdelegalizowane.

Dopiero w 1981 roku władza ludowa

zezwoliła na obchody 3-majowe.

Od 1989 roku Święto Konstytucji 3 Maja

znów jest świętem narodowym.

Czy to można zrozumieć,

czy w to można uwierzyć,

że kiedyś dzieciom broniono

polskich pacierzy?

Że się po polsku czytać uczono

po kryjomu

i że tylko w domu

i bardzo ostrożnie

o historii polskiej mówić było można?

(Janina Majewska „Czy to można zrozumieć”)

Źródło: https://www.szkolneblogi.pl/blogi/szkola-podstawowa-w-marzecicach/swieto-pracy-1/

https://www.szkolneinspiracje.pl/quiz-o-polsce/

Link zawiera:

Quiz o Polsce

https://www.szkolneinspiracje.pl/dzien-flagi-w-pytaniach/

Link zawiera:

Quiz UŁÓŻ PUZZLE NA DZIEŃ FLAGI

https://www.youtube.com/watch?v=qA2n8zTpcaU&feature=share

Link zawiera:

Majowe święta film edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=iaQxsbMYKFo

Film edukacyjny – Konstytucja – dlaczego jest tak ważna dla każdego z nas?

https://www.youtube.com/watch?v=wYSzeb6jrTM

Link zawiera:

Piosenka- „Poleczka”

https://www.youtube.com/watch?v=uq0old44poA

Piosenka- Niezwykłe Lekcje Rytmiki – Historia Polski

https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/

Proste ćwiczenia gimnastyczne dla dzieci – zakręć magicznym kołem!

 

Prace plastyczne:

  1. Mała syrenka”

Potrzebne będą: kredki, papier zielony i niebieski, klej.

Wykonanie: rysujemy syrenkę po śladzie następnie, wyklejamy ogon wydzierając papierki z wycinanki w kolorze zielonym i niebieskim.

2. „Orzeł w koronie”

Potrzebne będą: biały, żółty, 1 czerwony papier kolorowy z bloku technicznego, czarna kredka, rolka po papierze, klej, nożyczki.

Wykonanie: Na czerwonej kartce z bloku przyklejamy rolkę owiniętą żółtym papierem, następnie odrysowujemy ołówkiem swoje dłonie i wycinamy je nożyczkami (skrzydła) , wycinamy trójkąt na dziób ptaka, rysujemy koronę i wycinamy z żółtego papieru i tak samo pazury. Czarną kredką dorysowujemy oczy naszemu orzełkowi i GOTOWE.

Powodzenia!

Prace można wysyłać na „Galeria czasu wolnego” na adres: agnieszkawilczynska15@wp.pl

Agnieszka Rupińska

 

04.05.2020 r.

Wokół Unii Europejskiej

Drogie dzieci za nami piękne święta majowe, dzisiaj chciałabym przybliżyć wam Unię Europejską do której należy Polska.

Link zawiera:

Poznaj Unię Europejską. część 1

https://www.youtube.com/watch?v=jXIgRJXt1Q4

Link zawiera:

Hymn Europy.

https://www.youtube.com/watch?v=lJZmpgqJ_mQ

 

 

Unijna maskotka zmienia swój strój i atrybuty w zależności od kraju, z którego pochodzi..


Bajka o Unii Europejskiej
Za siedmioma górami, za siedmioma rzekami w pięknej , zielonej krainie Europą zwanej mieszkała rodzinka krasnali. Każdy z nich mówił w innym języku, a przez to problemów mieli bez liku. Bardzo się starali żyć ze sobą w zgodzie, lecz zauważyli ze im bardziej się starają tym bardziej im nie wychodzi. Choć tak samo wyglądali, to jednak każdy z nich był inny. Inaczej mówili, inaczej się stołowali i inaczej bawili. Co dzień dziarsko do pracy się wybierały, a każde z nich czym innym się zajmowały. Choć niektórzy tylko na słonku się wylegiwali. Bardzo lubiły swoje zajęcia, lecz wielka była wśród nich konkurencja. Każdy do zadań przykładał się bardzo by zdobyć medal pracusia z błękitną kokardą. Lecz nagle, co to? Krasnal Belgia pomocy potrzebuje, z opresji krasnalka Francja i Holandia ratuje. Jeden pociesza kolegę jak może. Drugi już ziemię traktorkiem swym orze. Inne krasnale: Niemcy, Włochy i Luksemburg widząc ich zabawy też się przyłączyły i świetnie się bawiły. W krainie krasnali wieść szybko się niesie, o przyjaźni i zabawie w europejskim lesie.
Inne krasnale zazdrościły im bardzo tej super zabawy i przyłączyć się chciały więc razem na polanie posiedzenie zwołały. Były to Dania, Irlandia, Wielka Brytania i Grecja. I tak dołączały do wspólnej zabawy krasnale z całej Europy. Bardzo się lubiły, trzymały się razem, pomagały w biedzie , dzieliły się wszystkim, jednak , by wprowadzić porządek w swej wiosce wprowadziły prawa i pomocne moce. Stolicę swą mają wiadomo w Brukseli. Pomagają sobie i to się nie zmieni. Flaga ich niebieska, gwiazdy na niej świecą, zapraszają wszystkich którzy o nich wiedzą. W tym zaszczytnym gronie i Polskę też mamy i do zabawy z Unią dzieci zapraszamy.

Propozycja zabawy:

Zabawa dydaktyczna Europejskie bajki
Zadanie polega na dobraniu w pary obrazków charakterystycznych dla bajek z różnych krajów Europy. Trzeba odnaleźć karteczkę z tytułem bajki oraz dopasować do obrazków flagę państwa, z którego bajka pochodzi.


Zagadki:
Bardzo lubi słodki miód,
Zawsze czuje w brzuszku głód.
Znają z książek go dzieciaki,
Najsławniejszym jest Misiakiem! (Kubuś Puchatek – Wielka Brytania)

Bardzo ładna z niej dziewczynka,
Uśmiechnięta u niej minka.
Gdy dla babci leki niesie
To spotyka wilka w lesie.
Czy już wszystkie dzieciaki
Wiedzą kto to taki? (Czerwony Kapturek – Francja)

Mieszkał w jamie tuż nad Wisłą
I zionął ogniem jak ognisko. (Smok Wawelski – Polska)

To jest braciszek i jego siostrzyczka
W lesie ujrzeli chatkę z pierniczka. (Jaś i Małgosia – Niemcy)

Chłopiec z bajki znany, z drewna wystrugany
Kiedy kłamał w głos, rósł mu szybko nos. (Pinokio – Włochy)

Znacie na pewno melodię Kaczuchy. Pochodzi ona z Francji. Francuskie dzieci bardzo lubią się przy niej bawić. Dzieci w innych krajach też lubią tę zabawę.

Kaczuszki – zabawa przy piosence naciśnij link i można się bawić:

https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94


Zabawa dydaktyczna – Jaki to kraj?
Sprawdzimy teraz, co pamiętacie o krajach Unii Europejskiej.

Zagadki o krajach europejskich
Nad tym krajem wieża Eiffla pnie się do góry,
jakby chciała dotknąć ogromnej chmury.
Jego mieszkańcy dziwne rzeczy uwielbiają,
ślimaki i żabie udka z apetytem zajadają.(Francja)

Pyszne sery, czekolada, każdy łasuch się zajada.
Potem rowerem na wyprawę wyruszy
i popatrzy jak wichura wiatrak poruszy. (Holandia)

Tym krajem rządzi królowa,
swych poddanych bronić gotowa.
Chociażby przed potworem z Loch Ness.
Co to za kraj, czy już wiesz? (Wielka Brytania)

Lody, pizza, makarony,
to nasz przysmak ulubiony,
a gdy będziemy najedzeni,
gondolą rzeczkę przepłyniemy. (Włochy)

Gdy piłkarze z tego kraju mecz rozgrywają,
wszyscy kibice przed telewizorami siadają.
Może jednak wolisz zatańczyć flamenco,
Lub walkę z bykiem stoczyć wielką. (Hiszpania)

Nie chodź na wycieczki piesze,
Pojedź lepiej mercedesem.
Bo w kraju, o którym mowa,
Jest fabryka samochodowa. (Niemcy)

Pytanie nietrudne – to każdy przyzna:
jak się nazywa twoja ojczyzna? (Polska)

Agnieszka Rupińska

 

05.05.2020r.

Poznaj Unię Europejską

Zapraszam do zajęć :

Film –„Poznaj Unię Europejską.” część 2

https://www.youtube.com/watch?v=AkVUDHfOfvM

Rymowanki – spróbuj zapamiętać 1 z nich.

W LISTOPADZIE 93 ROKU

RÓŻNE PAŃSTWA KROK PO KROKU

PAKTEM UNII SIĘ ZBRATAŁY

POMOC WZAJEM OBIECAŁY

28 UNIJNYCH JEST PAŃSTW

NIEBIESKA FLAGA MA 12 GWIAZD

HYMN DO RADOŚCI ODA

NADZIEI WSZYSTKIM DODA

W BRUKSELI NASZEJ UNII STOLICA

SWOIM UROKIEM TURYSTÓW ZACHWYCA

NAD POKOJEM TUTAJ RADZĄ MĄDRE GŁOWY

DO POMOCY INNYM KAŻDY JEST GOTOWY

BO UNIA TO PRZYJAŹŃ BEZ GRANIC

BO UNIA TO POMOC ZA NIC

BO UNIA TO WIEDZY WYMIANA

BO UNIA PAŃSTWAMI ZBRATANA

PAŃSTWA UNII MAŁE DUŻE

ZACHĘCAJĄ DO PODRÓŻY

WIĘC JE WSZYSTKIE POZNAĆ CHCEMY

I ZOBACZYĆ, CO JUŻ WIEMY

WYRUSZYMY NA PODBOJE

ZOBACZYMY PIĘKNE STROJE

SŁAWNYCH LUDZI I MUZEA

DLA NAS UNIA DRZWI OTWIERA

ZANIM JEDNAK PASZPORT W RĘCE

WZNIEŚMY RĘCE PRZY PIOSENCE

BRATERSKI ZAPLEĆMY KRĄG

Z DZIECIĘCYCH WSPÓLNYCH RĄK

BO UNIA TO PRZYJAŹŃ BEZ GRANIC

BO UNIA TO POMOC ZA NIC

BO UNIA TO WIEDZY WYMIANA

BO UNIA JAK MY ZBRATANA

Autor: Agata Dziechciarczyk

 

Link zawiera:

Quiz – pochodzenie potraw .

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,726d10-pochodzenie_potraw_2.html

Link zawiera:

Gra edukacyjna „Odkryjmy Europę”.

https://europa.eu/learning-corner/lets-explore-europe_pl

Link zawiera:

Puzzle – Kraje Unii Europejskiej.

https://europa.eu/learning-corner/eu-puzzle_pl

 

Poniżej do druku:

Karta pracy

– Pokoloruj flagi państw Unii Europejskiej według kodu.

Kolorowanka: Flaga UE

Agnieszka Rupińska

 

06.05.2020 r.

Zabawy na świeżym powietrzu. Czas start!

Zabawy na dworze uwielbiają wszystkie dzieci. Dla dzieciaków nie ma znaczenia, czy jest ciepło, zimno, czy pada deszcz lub śnieg. Nasi milusińscy uwielbiają się bawić na świeżym powietrzu. Jakie zabawy można im zaproponować na dworze?

Ciuciubabka

Ta zabawa to niezła frajda dla małych i dużych, zwłaszcza tych lubiących zabawy na dworze. Nie wymaga specjalnego przygotowania, ani akcesoriów. Polega na tym, że jednemu z graczy zawiązuje się na oczach chustkę (przez którą nie powinien nic widzieć) i próbuje złapać innych. Chodzi oczywiście o to, by dobrze uciekać przed osobą w chustce i by dobrze łapać uciekających.

Zabawa w krowę

To również świetna zabawa plenerowa dla dzieci w różnym wieku. Zasady gry są proste. Wybrana osoba staje na środku z rozłożonymi na boki rękami. Pozostali grace trzymają ją za palce u rąk (jak za wymiona krowy). Dzieci umawiają się na konkretny kolor – dajmy na to niebieski. Ktoś z graczy zadaje głośno pytanie: jakie krowa daje mleko? Osoba, która jest krową (trzymana za palce przez pozostałych) wymienia różne kolory, a kiedy dojdzie to niebieskiego, wszyscy uciekają. Wówczas „krowa” musi ich złapać. Jeśli uda się złapać gracza, uczestnicy zamieniają się rolami.

Zabawa w chowanego

To chyba jedna z bardziej popularnych zabaw na świeżym powietrzu. Chodzi w niej o to, by dobrze się schować na umówionym wcześniej terenie. Jedna osoba zamyka oczy, liczy np. do 10, a pozostali w tym czasie muszę się schować. Po odliczeniu zaczynają się poszukiwania. Zabawa nie jest ograniczona w czasie.

Rysowanie kredą

Rysowanie kredą na chodniku ma swój niepowtarzalny urok. Nieważne, jak bardzo utalentowane plastycznie są dzieci, ważne, by mogły wyrazić siebie przez kredowe malunki.

Piłka parzy!

Do tej zabawy potrzebna będzie piłka. Najlepiej duża, lekka, plażowa. Jedna z osób turla piłkę po ziemi, a pozostali uczestnicy starają się przed nią uciec. Jeśli piłka kogoś dogoni, przejmuje ją i zaczyna turlać. To gra, która podoba się zarówno młodszym, jak i starszym dzieciom.

Zabawa w berka

Berek (występujący również pod nazwą: ganiany), to popularna zabawa ruchowa. Berek, czyli jeden z graczy musi dotknąć innej osoby uczestniczącej w grze. Osoba dotknięta przez berka sama staje się berkiem, zaś jego poprzednik dołącza do pozostałych uczestników. Zabawa nie jest ograniczona czasowo, jej finał zależy od poziomu zmęczenia dzieci. Mogą się w nią bawić uczestnicy w różnym wieku, nie ma maksymalnej ich liczby. Zabawy na dworze tego typu, czyli pozwalające dzieciom wybiegać się, wyszaleć, należą do ulubionych zabaw dzieci z nadwyżką energii.

Zabawa w szczura

Zasady tej gry nie są skomplikowane, ale potrzebna jest do niej skakanka. Jeden z graczy trzyma jeden koniec skakanki i kręci nią dookoła siebie, jak najbliżej ziemi. Reszta uczestników zabawy otacza osobę trzymającą skakankę i przeskakuje nad liną (tak zwanym szczurem). Kto pierwszy dotknie skakanki w wyniku nieudanego podskoku, zajmuje miejsce kręcącego.

Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy!

Równie fajna zabawa, choć dla trochę starszych dzieci. Polega na tym, że jedna osoba – tak zwana Baba Jaga – odwraca się tyłem do reszty i krzyczy: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W czasie, gdy Baba Jaga stoi tyłem, pozostałe osoby biegną w jej stronę. Na hasło „patrzy” Baba Jaga odwraca się przodem. Komu nie udało się na słowo „patrzy” zatrzymać w bezruchu, ląduje na starcie, zaś kto pierwszy dotknie Baby Jagi, ten zamienia się z nią miejscem.

Zabawa w ciepło, zimno

To super zabawa dla dzieci, które lubią zabawy w szukanie różnych rzeczy. Na zewnątrz działa tak samo jak w domu. Trzeba schować jakąś rzecz – może to być maskotka, łopatka czy jakiś ulubiony gadżet dziecka – i zachęcić malucha do poszukiwań. Podpowiadamy dziecku, mówiąc do niego: „zimno, zimno”, gdy jest daleko od schowanej rzeczy, zaś „ciepło, gorąco, parzy!”, gdy zbliża się do ukrytego przedmiotu. Zabawa kończy się, gdy dziecko znajdzie ukryty przedmiot, wtedy może schować go ponownie i zabawa zaczyna się od początku.

Źródło: Gazeta.pl e Dziecko

Agnieszka Rupińska

 

07.04.2020 r.

Majowa Łąka.

Każdy z was uwielbia cudowny majowy czas, kiedy to przyroda rozkwita zielenią i coraz to nowymi barwami. Najpiękniej wygląda teraz majowa łąka z kwitnącymi makami, jaskrami, stokrotkami, mniszkami lekarskimi, oraz uwijającymi się kolorowymi owadami.

Zapraszam na zajęcia o majowej łące.

Link zawiera:

Film: „Majowa łąka.”

https://panimonia.pl/2020/05/04/majowa-laka-karty-pracy-gry-film-piosenka/

Link zawiera: Gry online.

https://panimonia.pl/2020/05/04/majowa-laka-karty-pracy-gry-film-piosenka/

-W pierwszej grze zadaniem dziecka jest odnaleźć pary. Gra odbywa się na zasadach memory (gry Super Pamięć), z tym, że ilustracje wykorzystane w zabawie związane są z życiem na łące.

-Druga gra to wykreślanka z ułatwieniem w postaci zapisu wyrazowego w panelu bocznym gry, na przykład zapis BOCIAN przy wykreślance (wraz ze zdjęciem) i odowiednie litery w wykreślance.

Link zawiera: rebusy, znajdź różnice, krzyżówki.

http://www.gryfinoprzedszkole1.pl/zaj%C4%99cia-dodatkowe/zaj%C4%99cia-logopedyczne

Praca plastyczna ”Kwiaty na łące”.

Potrzebne będą:

Biała lub żółta kartka z bloku technicznego, nożyczki, klej , wycinanka.

Wykonanie:

Na kartce z bloku przyklejamy wyciętą wcześniej zieloną trawkę z łodyżką (możemy też narysować), wycinamy kółeczka z kolorowego papieru na główkę kwiatka. Następnie wycinamy paseczki, zginamy je na pół i przyklejamy na kartkę i kwiatek gotowy.

Poniżej na planszach wiosenne kwiaty warto je znać i zapamiętać.

Agnieszka Rupińska

 

08.05.2020 r.

Świat kolorów.

Dzieci wiem że uwielbiacie, zabawy farbami. Z czasem jednak monotonne malowanie pędzlem może się znudzić. Moje propozycje, jak urozmaicić zajęcia plastyczne oraz jak nietypowo i kreatywnie wykorzystać farby.

https://www.youtube.com/watch?v=3nW8Zp1Slo0

Link zawiera:

Film : „Jak malować – lekcja o barwach.”

Malowanie ciałem

Wykorzystując dziecięce zamiłowanie do mazania i brudzenia się, możemy drodzy rodzice zaproponować naszym pociechom malowanie za pomocą różnych części ciała. Przed zabawą warto zabezpieczyć najbliższe otoczenie i ubrać dziecko w rzeczy, które po zabawie będziemy mogli wyrzucić. Do aktywności doskonale nada się duży papier rozłożony na podłodze i specjalne farby do malowania palcami.

Stemplowanie

Kolejną świetną zabawą w odciskanie jest stemplowanie papieru przedmiotami codziennego użytku zamoczonymi w farbie. Wspaniale sprawdzą się tu wszelkiego rodzaju gąbki, korki i warzywa, w których możemy wyciąć nożykiem dodatkowe wzory. Zachęćmy dziecko do samodzielnego wyszukania przedmiotów, których odbicie pozwoli na stworzenie interesujących kształtów. Ciekawe obrazy uzyskamy, odciskając liście, malując za pomocą szczoteczki do zębów, wacików i patyczków higienicznych. Jeśli nie chcemy brudzić wyposażenia, możemy kupić profesjonalne stemple. Dzięki nim prace będą wyglądały estetycznie, a stworzone dzieła mogą posłużyć do wykonania okolicznościowych kartek i zaproszeń.

Malowanie na folii

Starszym dzieciom na pewno spodoba się malowanie na przezroczystej folii. Do takiej zabawy możemy wykorzystać starą ramę od obrazu lub zbity z deseczek prostokąt owinięty przezroczystą folią. Tak przygotowaną ramkę stawiamy na sztaludze lub opieramy o podłogę. Farbami plakatowymi zmieszanymi z odrobią wody dziecko może malować np. widziany przez folię krajobraz. Na śliskiej powierzchni farby ciekawie się rozmyją i połączą, tworząc ekspresyjne wzory. Po zabawie folię wystarczy wymienić na inną lub zmyć bieżącą wodą.

Malowanie na materiale

Chcąc ozdobić przedmioty codziennego użytku malunkami naszych pociech, możemy zaproponować im tworzenie dzieł na tkaninie. Wystarczy się zaopatrzyć w jednokolorowe lub białe koszulki, torby, poszewki na poduszki lub tenisówki i udekorować je trwałymi farbami do malowania tkanin. Do wyboru mamy wiele produktów pozwalających na osiągnięcie rozmaitych efektów. Warte uwagi są farby 3d, które po wyschnięciu stają się gładkie, śliskie i błyszczące. Bardzo interesujące wzory stworzymy za pomocą magicznych farb, które po podgrzaniu, np. suszarką, pęcznieją i sprawiają, że namalowany kształt się uwypukla.

Zabawy plastyczne rozwijają wyobraźnię, poczucie estetyki, zmysły i motorykę. Pozwalają na odreagowanie, poprawiają koncentrację i uwrażliwiają. Proponowanie przez opiekunów kreatywnych zajęć plastycznych i zabawa pod opieką dorosłych rozwinie twórczość i zdolności plastyczne dziecka, a jednocześnie pozwoli uniknąć nieporządku i wszechobecnych kolorowych plam.

Źródło: https://allegro.pl/artykul/5-kreatywnych-zabaw-z-farbami-66841

Agnieszka Rupińska

 

11.05.2020 r.

Czy znasz swoje małe miasto Ostrołęka?”

Herb miasta Ostrołęki przedstawia na czerwonej tarczy herbowej białego orła ze złotym dziobem i szponami, w złotej koronie, ze złotą tarczą na piersiach, na której widnieje napis HAEC AVIS PROTEGE, co po łacinie oznacza Ochraniaj To Ptaku. Napis ma świadczyć o tym, że miasto oddaje się pod opiekę orła królewskiego. Pod napisem znajduje się wizerunek niedźwiedzia kroczącego w heraldycznie prawą stronę po zielonym poletku, co wskazuje na związek miasta z Puszczą Zieloną. Głowa orła skierowana jest również w prawo. Herb Ostrołęki charakteryzuje się widocznymi powiązaniami z godłem Polski.

Ostrołęka – warto zobaczyć !

Ratusz Miejski – Pl. Bema 1, obecnie siedziba władz miejskich, wybudowany w latach dwudziestych XIX wieku w stylu klasycystycznym, kilkakrotnie przebudowywany, ostatnio w 1997 roku.

Muzeum Kultury Kurpiowskiej – mieści się w budynku z 1928 r. przy Pl. Bema 8, w którym dawniej była siedziba poczty. Od 1975 r. prowadzi działalność w zakresie gromadzenia i udostępniania dóbr kultury, wystawiennictwa, edukacji, badań naukowych i wydawnictw popularnonaukowych. Działalność wystawiennicza to ekspozycje stałe związane z historią ziemi ostrołęckiej oraz zmieniające się kilka razy w roku wystawy czasowe.

Galeria Ostrołęka – mieści się przy Pl. Bema 14 w dawnej kamienicy kupieckiej. Jest placówką samorządową działającą od 1988 r., obecnie w ramach Ostrołęckiego Centrum Kultury. Prowadzi działalność edukacyjną, oświatową, kulturalną i społeczną. Oprócz wystaw i wernisaży organizuje kameralne koncerty muzyki klasycznej i jazzowej. W ramach działalności edukacyjno-oświatowej prowadzone są tu zajęcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych w pracowniach malarstwa, rysunku, grafiki i innych technik plastycznych.

Kościół farny pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny – mieści się przy ulicy Farnej, jest najstarszą świątynią w Ostrołęce. Wybudowany w 1399 r. w stylu gotyckim z fundacji Janusza I Starszego, księcia mazowieckiego. Był kilkakrotnie niszczony i palony. Na przełomie XVII i XVIII wieku został odbudowany, jego wnętrze ozdobiono barokowym wnętrzem i rzeźbami. Prezbiterium nosi cechy gotyckie. W elewacji zewnętrznej znajdują się kule kamienne i metalowe, m.in. z okresu wojen szwedzkich. Obok kościoła stoi dzwonnica o wysokości 13 m zbudowana na planie kwadratu w XVIII wieku. W 1999 r. kościół został rozbudowany o nawy boczne i kruchtę.

Kościół poklasztorny pw. św. Antoniego Padewskiego – znajduje się przy ul. Gomulickiego 1. To najbardziej okazały obiekt zabytkowy w Ostrołęce. W skład zespołu klasztornego wchodzi barokowy kościół, budynek poklasztorny z wirydarzem oraz dziedziniec otoczony krużgankami, tzw. Kalwaria. Wybudowany w latach 1666-1696. Kalwaria z krużgankami zwieńczona trzema wieżyczkami została wystawiona w latach 1751-52.

Most im. gen. Antoniego Madalińskiego – zbudowany w 1995 r. Stalowa konstrukcja podwieszona na łuku została zainspirowana sylwetką mostu w Sewilli, który powstał z okazji światowej wystawy EXPO 92.

Forty Bema – Pomnik Mauzoleum Bitwy pod Ostrołęką z 1831 r. – usytuowany jest na polu największej bitwy powstania listopadowego, na terenie byłej prochowni wojsk carskich, otoczony fosami – u zbiegu ulic Warszawskiej i Stacha Konwy. W pobliżu znajduje się pomnik poświęcony szarży artylerii konnej, którą do walki prowadził Józef Bem.

Kościół pw. św. Wojciecha – przy ul. I Armii Wojska Polskiego. Pierwotnie była to cerkiew prawosławna wybudowana pod koniec XIX wieku dla rosyjskich żołnierzy stacjonujących w koszarach. Po wyparciu Rosjan została zmieniona na kościół katolicki. Jedną z naw poświęcono ułanom z 5 Pułku Ułanów Zasławskich, stacjonujących w pobliżu kościoła w okresie międzywojennym.

Źródła:

https://www.ostroleka.pl/turystyka-1/warto_zobaczyc

https://pl.wikipedia.org/wiki/Herb_Ostro%C5%82%C4%99ki

https://zdjecia.moja-ostroleka.pl/p/353001/ksiazeczka-kolorowa-ostroleka

-Poniżej kolorowanki o Ostrołęce:

 

Agnieszka Rupińska

 

12 – 13.05.2020 r.

Kurpie Zielone. Moja mała ojczyzna.

Kurpie to piękny region położony na Mazowszu, na terenie Puszczy Zielonej i Puszczy Białej.

Obecnie bardziej aktywni ludowo są mieszkańcy Puszczy Zielonej. Folklor z tego regionu zachował się w dużo lepszym stanie niż folklor mieszkańców Puszczy Białej. Najbardziej znaną miejscowością pielęgnującą dawne tradycje kurpiowskie jest Kadzidło. Gorąco zachęcam do odwiedzenia tego regionu i przekonania się na własne oczy, jak bardzo niezwykły jest Folklor Polski.

Rękodzieło kurpiowskie – wycinanki i bursztyniarstwo

Kurpie jako region słyną z rękodzieła ludowego, obok haftu bardzo popularne jest tam wycinankarstwo i bursztyniarstwo. Bursztyniarstwo na kurpiach było niezwykle popularnym i cenionym zawodem. W XIX wieku tylko w starostwie Ostrołęckim znajdowało się prawie 150 kopalni tego szlachetnego kamienia. Bursztyniarze kurpiowscy, tworzyli nie tylko popularne kolie, ale również takie przedmioty jak fajki, guziki czy tabakiery. Kunszt kurpiowskich bursztyniarzy powoli zanika, na Kurpiach żyje coraz mniej osób, które podtrzymują ten piękny zawód.

Charakterystyczną wycinanką Kurpi jest jednobarwna leluja (symetryczne drzewo z motywami roślinnymi i zwierzęcymi), które tworzy się – tak jak w innych regionach – przy pomocy nożyc do strzyżenia owiec. Obok leluj, bardzo popularne są gwiazdy, wycinanki koliste , zdobione ażurowymi wzorami oraz motywami zwierzęcymi, głównie kogutami i pawiami.

Stroje ludowe- stroje Puszczy Zielonej i Puszczy Białej

Wyróżniamy dwa rodzaje kurpiowskich strojów ludowych, Puszczy Zielonej i Puszczy Białej. Bardziej popularnym i częściej spotykanym strojem jest ten pochodzący z Puszczy Zielonej. Obecnie stroje ludowe z Kurpi można obejrzeć na występach zespołów pieśni i tańca, a także w skansenach i muzeach. Coraz częściej stroje zakładane są, na procesję Bożego Ciała.

 

Tańce kurpiowskie – ważna tradycja Kurpiów

Tańce kurpiowskie są bardzo charakterystyczne i popularne, większość z nich zachowała się w niezmienionej formie. Inne uległy nieznacznej modyfikacji. Warto pamiętać, że tańce kurpiowskie to przede wszystkim żywiołowość, która cechuje tą grupę etnograficzną. Do najpopularniejszych tańców kurpiowskich należy zaliczyć: Powolniak, Okrąglak, Konik, Wyrwas, Olęder, Oberek Żuraw i Fafur.

Święta i tradycje kurpiowskie – miodobranie i niedziela palmowa

Wspaniałą tradycją i zarazem świętem kurpiowskim jest tzw. Miodobranie Kurpiowskie. Święto odbywa się na leśnej polanie w Zawodzi koło Myszyńca. W tym dniu możemy zakupić rękodzieła ludowe Kurpiów, obejrzeć występy artystyczne zespołów z tego regionu ale przede wszystkim zasmakować najprawdziwszego miodu.

Obok Miodobrania, uroczystością którą trzeba zobaczyć jest Niedziela Palmowa w Łysych. To w tej miejscowości od lat prowadzony jest konkurs na największą Palme Wielkanocną. Warto zatem wybrać się do Łysych aby obejrzeć te arcydzieła ludowe.

http://turystyka.puszcza-zielonka.pl/wp-content/uploads/Legendy_puszczy_zielonki_ksiazka.pdf

Link zawiera:

Legendy Puszczy Zielonki” to dwanaście fascynujących opowieści o tajemniczych miejscach w sercu Wielkopolski, w Puszczy Zielonce. Rzecz o dzielnych rycerzach, dawnych władcach i potężnych zwierzętach zamieszkujących leśne ostępy. Być może jedną z tych legend słyszeliście, ale na pewno nie znacie wszystkich. Otwórzcie książkę i przekonajcie się sami.

https://www.youtube.com/watch?v=-sS-uoe5Eyg

Link zawiera: Film edukacyjny: „Polish folklore Kurpie zielone”

http://www.darmowe-kolorowanki.ugu.pl/polskie-stroje-ludowe-kolorowanki/

Link zawiera:

Kolorowanki „Polskie stroje ludowe”

WYKREŚLANKI

Źródło:

https://folkowadusza.blogspot.com/2019/04/folklor-regionalny-folklor-kurpiowski.html

Agnieszka Rupińska

 

14-15.2020 r.

Kurpiowszczyzna kultura i tradycja.

Mowa Kurpów, mieszkańców północno-wschodniego Mazowsza, znacznie różni się od literackiego języka polskiego. Oto kilka przykładów.

Gdzie indziej pada deszcz, a na Kurpiach desc. Tu ksitną ksioty (kwitną kwiaty), cłek się zani (człowiek żeni się), łojce psiastujo dziecioka (rodzice opiekują się dzieckiem), psies warcy (pies warczy), wiewiórka jest zieziórką, wilk zilkiem, a wiśnia to ziśnia.

Gwara kurpiowska to nie tylko odmienna wymowa, ale także mnóstwo słów, których brak w języku polskim, lub które mają inne znaczenie. Dziewcok to dziewczyna, baherek to kubek, a muza nie ma nic wspólnego z muzyką, jest natomiast nazwą pożywnej, choć prostej potrawy.

ZAGADKA
Pora na kurpiowską zagadkę! Chto jest chyzsy: kacok, gulok, królok cy bocianiok?

Kto jest szybszy: kaczątko, indyczątko, króliczek czy bocianiątko?

http://www.zwiazekkurpiow.pl/slownik/kurppol.htm

Link zawiera:

Słownik Kurpiowsko – Polski

https://polalech.pl/kurpiowski-gry-edukacyjne.htm

Link zawiera:

– ubieranie lalek

– puzzle

– gra memo

– diagramy (wykreślanki)

– Quiz obrazkowy

– rymowanka

Muzyka -żywiołowość ludności kurpiowskiej można zauważyć w pieśniach i tańcach. Tańce czy tylko przytupywanie w takt muzyki czy pieśni są częścią każdej uroczystości.

https://www.youtube.com/watch?v=SFAuTyM52y8

Link zawiera: Tańce kurpiowskie – Zespół Pieśni i Tańca „Lublin” im. Wandy Kaniorowej

Przybraniem głowy dziewczyny jest czółko wykonane z tektury oklejonej aksamitem, ozdobione kwiatami i wstążkami. Na płócienną koszulę, której ozdobą jest owalny kołnierzyk obdziergany czerwoną koronką, wkłada gorsecik zwany wystkiem. Środkowa część wystka jest krótsza od reszty i odsłania koszulę. Klapki wystka opadają na szeroką mienistą spódnicę, na której zawiązany jest fartuszek zwany zapaską, zdobiony wstawkami z białej koronki. Do świątecznego stroju Kurpianka zakłada trzewiki lub pantofelki. Uzupełnieniem stroju są korale z bursztynu.

Chłopak nosi niski, twardy kapelusz z wojłoku zwany grzybkiem, ozdobiony wstążką i przybraniem z kwiatów. Na białą koszulę z płótna samodziałowego wkłada jakę, zwaną także lejbikiem, czyli krótką kurtkę szytą z czerwonego sukna, lamowaną czarną tasiemką. Pod szyją wiąże dekoracyjną wstążeczkę zwaną faforkiem. Parciane, jasne spodnie wpuszcza w skórzane, wysokie buty z cholewami. Starsi mężczyźni noszą ponadto jako odzież wierzchnią wełniane sukmany, dopasowane w górnej części, rozkloszowane i fałdziste od pasa w dół.

Źródło: https://polalech.pl/kurpiowski.htm

Agnieszka Rupińska

 

18-19.2020 r.

Z książką przez świat.

Linki zawierają:

Dlaczego warto czytać?

https://www.youtube.com/watch?v=SHVUlcUbsRA

Jak powstaje książka ?

https://www.youtube.com/watch?v=5dHmwZRQ0FI

Wierszyki z pokazywaniem.

Kółko małe, kółko duże

Kółko małe, kółko duże,
Rysujemy palcem w powietrzu małe i duże koło
Ręce w dole, ręce w górze,
Ręce w dół i w górę
Najpierw w prawo, potem w lewo,
Przechylamy w prawo i lewo
Tak się buja w lesie drzewo.
Bujamy na boki.

Ręce w górę, ręce w bok

Ręce w górę, ręce w bok,
Ręce w górę i w bok
Klaśnij, tupnij i zrób skok.
Klaśnięcie, tupnięcie, wyskok
Ręce w dole, ręce w górze,
Ręce w dół i w górę
Palec idzie już na buzie.
Kierujemy palec na buzie.

Dziesięć małych małpek

Dziesięć małych małpek
Wypowiadamy słowa rytmicznie pokazując 10 palców
Hop, hop, hop.
Zginamy i prostujemy palce w rytm
Tak wesoło skacze,
Zginamy i prostujemy palce w rytm
Hop, hop, hop.
Zginamy i prostujemy palce w rytm
Stop!
Trzymamy wyprostowane palce.
Zamiast małpko tutaj stać,
Dotykamy pierwszego paluszka
Pora iść już spać.
Chowamy palec.

Czy słońce świeci

Czy słońce świeci,
Słoneczko w górze
czy deszczyk pada,
Spadające kropelki
Ty się uśmiechaj,
Rysujemy dwoma palcami uśmiech na twarzy
to nasza rada!
Pokazujemy dłońmi na siebie
Raz, dwa, trzy,
Klaszczemy trzy razy
Wesołą minkę pokaż…
Ty!
Wybrana osoba wskazuje jedną z osób z koła.

Ptaszki mają dziób, dziób, dziób

Ptaszki mają dziób, dziób, dziób
Kłapiemy dzióbkiem uformowanym z dłoni
Słonie tupią tup, tup, tup
Tupiemy
Zając skacze kic, kic, kic
Skaczemy
Mysz nie mówi nic!
Kładziemy palec na buzi.

Głowa, ramiona, kolana, pięty

Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Pokazujemy kolejno
Nos do góry, brzuch wciągnięty,
Pokazujemy kolejno
Przysiad, wyskok, obrót w koło,
Pokazujemy zgodnie z opisem
Już każdemu jest wesoło.
Rysujemy uśmiech dwoma palcami.

Opowiadanie „Kłótnia książek”

Była sobie dziewczynka o imieniu Marysia. Miała 6 lat i umiała szybko czytać. Rodzice jej byli pisarzami. Wśród posiadanych książek miała dwie ulubione. Były to „Ania z Zielonego Wzgórza” i „Most do Terabithii”. Pewnego dnia, gdy dziewczynka poszła do szkoły, a jej rodzice do pracy, książki zaczęły się sprzeczać, którą Marysia bardziej lubi. Książka o Ani zaczęła kłótnię słowami:

-Marysia to bardziej mnie lubi.

-Nieprawda

-zaprzeczyła druga książka

-Ja jestem … znacznie ciekawsza niż ty.

-Ciekawe! To dlaczego powiedziała, że jestem najfajniejsza?

przechwalała się książka o Ani.

-Do mnie powiedziała, że jestem lepsza

-krzyknęła książka „Most do Terabithii”.

-Tak, przecież twoja jest o umieraniu, a moja o bardzo ciekawych przygodach

-powiedziała.

-I co …

-zaczęła mówić książka o moście.

-Więc jestem lepsza

-przerwała jej książka o Ani.

-Nie przerywaj mi kiedy mówię, rozumiesz?!

-skrzyczała ją druga.

Następnego dnia było znowu to samo, ale trzeciego dnia książka „ Magiczne drzewo” , którą właśnie

skończyła czytać Marysia, nie wytrzymała i powiedziała:

-DOSYĆ!!! Marysia wczoraj powiedziała, że ani „Ania z Zielonego Wzgórza” , ani „ Most do Terabithii” nie są tak fajne jak „ Magiczne drzewo” . Więc jeżeli nie przestaniecie się kłócić, będziecie

musiały opuścić ten pokój, zrozumiano?!

-Tak

-odpowiedziały książki i więcej się nie odezwały.

I morał tego opowiadania jest taki:

Gdzie dwóch się kłóci, tam trzeci korzysta.

Polecam:

– rebusy

– wykreślankę

– krzyżówki

– kolorowanki kodowane

– gra „Statki”- https://www.youtube.com/watch?v=zVPuEc6SDL4 Link zawiera: ZASADY GRY STATKI –

Link zawiera: Zabawy połącz w pary, układanki, puzzle labirynty.

https://www.miniminiplus.pl/astrozwierzaki/gry/astrozwierzaki-puzzle

 

Agnieszka Rupińska

 

20.05.2020 r.

Zajęcia profilaktyczne – UWAGA trujące rośliny na polnych łąkach.

Wielu z nas nawet nie wie, że są szkodliwe. Tymczasem zwykły piknik lub spacer może skończyć się z ich powodu tragicznie.

Zobaczcie, przeczytajcie drodzy rodzice i przekażcie tę wiedzę dzieciom, aby ich uchronić: jakie trujące rośliny rosną na polskich łąkach, aby się ich wystrzegać i niczego z nich nie zrywać.

Barszcz Sosnowskiego

To roślina niebezpieczna szczególnie latem. Jej sok zawiera furanokumaryny. Są to związki, które powodują oparzenia skóry I i II stopnia. Reakcje na jego działanie są różne: jedni czują pieczenie po kilku minutach, inni – nawet po tygodniu. Stan zapalny zaczyna ustępować zwykle po trzech dniach, ale ciemne zabarwienie skóry może się utrzymywać miesiącami.

Pokrzyk wilcza jagoda

Inaczej wilcza wiśnia, wilcza jagoda. Wszystkie jej części są trujące, ale największe stężenie trujących alkaloidów znajduje się w korzeniach i owocach. Pierwszymi objawami zatrucia jest silne pobudzenie i halucynacje. Może wywołać porażenie mózgu. Dawka śmiertelna do od 10 do 20 jagód w przypadku dorosłych, 3-4 jagody – w przypadku dzieci.

– Wilczą jagodę często myli się z czeremchą. A czeremcha ma jadalne owoce. To bliska krewna czereśni – mówi w rozmowie z portalem Gazeta.pl prezes Stowarzyszenia Polska Szkoła Surwialu Krzysztof Kwiatkowski.

Czarny bez

Ma jednocześnie właściwości lecznicze, jak i może okazać się niebezpieczny. Trujące są zielone jagody czarnego bzu.

Dojrzałe jagody, jak i kwiaty, kora korzenie i liście, mają dobroczynne właściwości. Kwiaty działają moczopędnie, napotnie, przeciwgorączkowo, wykrztuśnie, a zewnętrznie także przeciwzapalnie. Owoce mają własności przeczyszczające, działają napotnie, moczopędnie, przeciwgorączkowo, przeciwbólowo i odtruwająco.

– Trzeba jednak pamiętać, że jeśli zjemy za dużo dojrzałych jagód czarnego bzu, możemy się poczuć niedobrze. Zbyt duża ich ilość może wywołać poważne torsje – przestrzega Kwiatkowski. – Trzeba też pamiętać, że to działanie odtruwające, a nie trujące – dodał.

Konwalia

Każda jej część jest trująca. Wywołuje nudności, wymioty i biegunkę, zawroty głowy, ogólne osłabienie oraz zaburzenie pracy serca. W ciężkich przypadkach powoduje śmierć.

– Nie wolno jeść kwiatów, ani jagód konwalii. Trująca jest też woda z wazonu, w którym stały te kwiaty. Najlepiej, po każdym kontakcie z rośliną, myć ręce – mówi w rozmowie z portalem Gazeta.pl architektka krajobrazu i miejska ogrodniczka Iga Kołodziej.

Śnieguliczka

Często wykorzystywana jako żywopłot, jest również trująca. Szkodzą charakterystyczne białe owoce. Do zatrucia dochodzi jednak po spożyciu ich dużej ilości. Powodują wymioty, przeczyszczenie, podrażnienie przewodu pokarmowego, a po wchłonięciu – porażenie ośrodkowego układu nerwowego (majaczenia i śpiączka). Zatrucia leczy się płukaniem żołądka.

Cis

Jest zdecydowanie najbardziej trującym z polskich krzewów. Każda jego część – oprócz czerwonej osówki niby jagody – jest trująca. Spożycie rośliny powoduje spadek ciśnienia krwi, zaburzenia rytmu serca, migotanie komór, a nawet śmierć.

https://samequizy.pl/rosliny-trujace-test/

Link zawiera: Quiz „Która z pokazanych roślin jest trująca”.

https://www.youtube.com/watch?v=QxzyN9AlsJg

Link zawiera: Karaoke „W zieleni łąka majowa – piosenka dla dzieci na Dzień Mamy.”

Poniżej: KOLOROWANKI

Agnieszka Rupińska

 

21.05.2020 r.

Świat widziany oczami techniki plastycznej origami.

Origami jest sztuką składania papieru bez użycia jakichkolwiek akcesoriów pomocniczych takich jak klej, nożyczki czy taśma klejąca. Niewyobrażalne formy orgiami powstają wyłącznie przy użyciu rąk, wyobraźni oraz dużej cierpliwości. Ta technika zabawy z papierem powstała w VI w. n. e, w Chinach, które wynalazły również papier. Symboliczne figurki składane w Chinach były wykorzystywane do obrzędów religijnych. Jednak sztuka orgiami pochodzi z Japonii, która około stu lat później, zwiększyła produkcję papieru i zasady jego sztuki składania. W dawniejszych pokoleniach, zabawa z papierem była dostępna jedynie dla osób zamożnych z powodu wysokiej ceny papieru.

https://www.babyboom.pl/ciaza/rola-taty/laurka-na-dzien-taty

Link zawiera:

Instrukcję jak zrobić krok po kroku np. żabę, biedronkę, rybkę, misia, kwiatuszek.

https://www.dailymotion.com/video/x1ueszs

Karaoke przy piosence „Enedue rabe połknął chińczyk żabę.”

Zabawa ruchowa Bociany i żaby wg Heike Baum „Odkrywamy na nowo zabawy z czasów naszych babć”.
Przebieg zabawy:
Jedno dziecko zostaje bocianem, pozostałe są żabami. Zadaniem bociana jest złapać żabę, ale musi on skakać na jednej nodze. Żaby muszą poruszać się w pozycji kucznej. Żaba, która zostanie złapana staje się bocianem. Gra trwa tak długo, aż wszystkie żaby staną się bocianami. Zabawa dla rodzeństwa można wciągnąć do niej rodziców.

Dobrej zabawy !

Agnieszka Rupińska

22.05.2020r.

Inspiracje na DZIEŃ MATKI

WIERSZE NA DZIEŃ MATKI

Kocham Cię mamo za twe bajki
O kocie, który nie palił fajki.
Kocham Cię Mamo bo serce Twoje
bije tak samo jak serce moje
Kochanej Mamie …

W ten piękny i radosny dzień
pragnę złożyć Ci, Mamo,
najserdeczniejsze życzenia
długich lat w zdrowiu,
szczęścia i wszelkiej pomyślności,
spełnienia najskrytszych pragnień,
samych cudownych chwil w życiu
i zawsze pociechy ze mnie.

Kochana Mamo,
kocham Cię tak mocno i zimą,
i latem, a zwłaszcza wiosną.
W ten piękny dzień składam Ci życzenia
oraz w dalszym życiu powodzenia
.

***************
W kalendarzu Święto Matki,
z życzeniami śpieszą dziatki.
Ja Ci mamo dziś w podzięce,
za Twe trudy daję serce
i przepraszam za me psoty,
za wybryki i kłopoty.

Choć serduszko moje małe,
Tobie dziś oddaje całe.
byś na zawsze pamiętała
I podziękę moją znała.
Za to wszystko coś zrobiła,
Za to żeś mnie urodziła,
I że byłaś mą ostoją,
Za to żeś jest matką moją.
Ślę życzenia a nie kwiatki
Oraz miłość na Dzień Matki.

Kochana Mamo – zacznę zwyczajnie,
że z Tobą w domu jest fajnie:
i w deszczu i w słotę, w smutku, w radości,
wspierasz i uczysz życia w miłości.
Dzisiaj za wszystko chcę Ci dziękować,
skromny bukiecik kwiatów darować.

https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w

Link zawiera: ZUMBA KIDS – Electronic Song – Minions

https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8

Link zawiera: Zumba Kids (easy dance) – I like to move it

https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA

Link zawiera: Piosenka/ Śpiewające Brzdące – Kocham Cię, Ti Amo, Je T’aime

 

Agnieszka Rupińska

 

 

 

Related Posts

Share This