Konkurs Bystrzaka
Droga Uczennico! Drogi Uczniu!
Masz przed sobą zadania polonistyczne, sprawdzające Twoją wiedzę z zakresu nauki o języku oraz czytania ze zrozumieniem. Pracując, uważnie czytaj polecenia. Powodzenia!
Grupa wiekowa: IV-V
Zadania polonistyczne
1. Gramatyka
Proszę wpisać podany czasownik w odpowiedniej formie rodzaju męskoosobowego lub niemęskoosobowego.
-
Mieszkańcy miasteczka …………….. (iść) do pracy wtedy, kiedy ………….. (mieć) czas.
-
Zwykle dzieci ……………….. (budzić się) wcześnie rano, kiedy rodzice jeszcze ………….. (spać), i …………….. (schodzić) do salonu, żeby obejrzeć prezenty.
2. Ortografia
Na podstawie skojarzeń odgadnij wyraz:
-
porządki, szmatka, meble, alergia – ……………………
-
gabinet, słuchawki, recepta – ………………..
-
pszczoły, ul, słoik, plaster – ……………………..
-
bucik, kózka, kolano, stopa – ………………..
-
grządki, kwiaty, warzywa, grabie – ……………….
3. Błędy językowe
Popraw zdania:
-
Wielu ludzi spędzają czas, nie wychodząc z ośrodka.
-
Istnieją dużo ekspresowych pociągów, samochodów i samolotów.
-
W rzeczywistości bardzo trudno przedstawić sobie życie bez podróży.
-
Myślę, że to należy rozumować w sensie ironicznym.
-
To jest smutna samotność, kiedy nikt nie wiedzie, gdzie ty jesteś, co ty robisz.
4. Czytanie ze zrozumieniem
,,Duch Nocy”
Koło północy Joe ocknął się i obudził pozostałych chłopców. W powietrzu leżała jakaś przytłaczająca duszność, która zapowiadała coś niedobrego. Chłopcy przytulili się do siebie i skupili wokół przyjaznego płomienia ogniska, chociaż ciężka upalna martwota znieruchomiałego powietrza niemal ich udusiła. Siedzieli cicho, czekając w natężeniu.
Poza kręgiem światła, padającego od ognia, wszystko pochłaniała namacalna wprost ciemność. Nagle zapłonął jakiś migoczący blask. Rozjaśnił na chwilę przed oczyma chłopców liście drzew i zniknął. Po chwili zjawił się drugi, nieco silniejszy. Potem jeszcze jeden. Teraz wionęło poprzez konary drzew jakieś niby westchnienie, niby jęk, a chłopcy uczuli na policzkach jakby muśnięcie i wzdrygnęli się na myśl, że zjawił się Duch Nocy.
1.Wydarzenia przedstawione w tekście rozgrywają się:
A. w ciągu dnia B. koło północy
C. w południe D. wcześnie rano
2. Bohaterami tekstu są:
A. Joe i koledzy B. chłopcy i dziewczynki
C. Zenek i koledzy D. dziewczynki
3. Jak nazwiesz osobę opowiadającą o wydarzeniach?
A. adresatem B. postacią mówiącą
C. nadawcą D. narratorem
4. Bohaterowie bali się:
A. Ducha Lasu B. Czarownicy
C. Ducha Nocy D. Złej Wróżki
5. Wypowiedzenie: „Koło północy Joe ocknął się i obudził pozostałych chłopców.” jest:
A. zdaniem pojedynczym rozwiniętym B. równoważnikiem zdania
C. zdaniem złożonym D. zdaniem pojedynczym nierozwiniętym
Grupa wiekowa: VI-VII
Zadania polonistyczne
1. Gramatyka
Proszę wpisać podany czasownik w odpowiedniej formie rodzaju męskoosobowego lub niemęskoosobowego.
-
Za pięć dwunasta moja mama, brat ze swoją żoną i mój kot ………… (słuchać) życzeń prezydenta.
-
Wszystkie rzeczy, które ………….. (znajdować się) w mieszkaniu, ………….. (być) nowe.
-
Niektórzy ……………….. (zdążyć) jeszcze wejść.
-
Oczywiście, że zmiany klimatyczne …………………….. (następować) zawsze i nie są niczym nowym.
2. Ortografia
Na podstawie skojarzeń odgadnij wyraz:
-
oprawki, szkła wzrok – ………………….
-
cyfra, bałwanek, wyjątek – …………………….
-
worek, mąka, chleb, zawód – ………………….
-
ogień, dym, woda strażak – ………………
-
las, rzeka, rośliny, zwierzęta – …………………..
3. Błędy językowe
Popraw zdania:
-
Również Irena, podobnie jak dziewczynka, może występować takim kozłem ofiarnym.
-
Brodski akcentuje uwagę na tym, że to miasto zapewne nie jest poważne.
-
W tym miejscu nie znajduje się żadnych turystycznych atrakcji.
-
Jeżeli chcesz pojechać z żoną albo mężem, to cena dla dwóch osób dorosłych za pokój dwuosobowy będzie 11 260 zł.
-
Dla jednych to jest możliwość, żeby relaksować i zapomnieć o problemach.
4. Czytanie ze zrozumieniem
,,Polskie królowe”
Małżeństwo Jadwigi i Jagiełły zawarte 18 lutego 1386 roku oraz jego następstwa spowodowały zmianę całego układu sił w Środkowej i Wschodniej Europie. Jadwiga słynęła ze swej urody. Prowadziła ruchliwy tryb życia, lubiła zabawy, tańce, reprezentacyjne uczty, stroje, klejnoty i futra. Współcześni podkreślali jej wielką dobroć i fakt, że nie umiała odmówić proszącym. Wśród licznych fundacji królowej specjalne miejsce zajmował Uniwersytet Krakowski, któremu w testamencie zapisała ogromne sumy. Była hojna dla ubogich i często odwiedzała chorych. Powszechnie podziwiano jej pobożność. Bogobojny tryb życia monarchini sprawił, że w Polsce zaczęto mówić o cudach przez nią dokonanych. W kamieniu, na którym oparła nogę, miał powstać odcisk stopy, a topielec Król pomimo braku wykształcenia nie był prymitywny. Cała jego biografia wskazuje, że należał do polityków dużego formatu podejmujących decyzje o epokowym znaczeniu. Miał zamiłowania artystyczne: lubił malarstwo cerkiewne i muzykę. Dla żony było najprawdopodobniej istotne, że zupełnie nie pił i miał dość zgodny charakter. Był jednak drażliwy na punkcie własnej osoby i łatwo podejrzewał ludzi o złe zamiary. Namiętnie polował oraz często jeździł po Polsce i Litwie, w związku z czym rozstawał się z małżonką na długie okresy. Był średniego wzrostu, wątłej postawy i słynął z rzadkiej w owych czasach czystości (codziennie kąpał się w łaźni). Nic nie wiadomo o tym, aby pomiędzy parą monarszą dochodziło do sporów w sprawie pełnienia władzy. W ich osobach Polska miała wówczas jednocześnie dwóch królów, przy czym Andegawenka była ostatnim dziedzicznym władcą kraju. Zachowały się dokumenty wystawiane zarówno wspólnie przez obojga małżonków, jak tylko przez żonę lub (najliczniejsze) tylko przez męża. Kancelaria państwowa była w rękach Władysława załatwiającego większość spraw bieżących. Natomiast w zagadnieniach związanych z dziedziczeniem występowała wyłącznie królowa. W chwilach trudnych wspierała ona całym swym autorytetem męża, np. nakazując 3 grudnia 1387 roku mieszczanom krakowskim, aby przysięgli królowi wierność podobną jak i jej samej. Na co dzień rządził mąż, lecz w sprawach najważniejszych wypowiadała się także żona. Jednak na tle stosunku do Krzyżaków dochodziło między małżonkami do poważnych nieporozumień. Niewątpliwą zasługą Jadwigi było uchronienie Polski od wojny, do której kraj nie był jeszcze przygotowany, a gdy wybuchła, zakończyła się wspaniałym zwycięstwem Jagiełły.
1. Skutkiem małżeństwa Jadwigi z Jagiełłą było
A. odzyskanie Pomorza przez Polskę. B. zawarcie pokoju w Toruniu.
C. zrealizowanie unii polsko-litewskiej. D. złożenie hołdu przez Prusy.
2. Za cudowny uczynek Jadwigi uznawano
A. uchronienie kraju przed wojną. B. przywrócenie do życia topielca.
C. wspomaganie chorych ludzi. D. małżeństwo z Jagiełłą.
3. Decyzją Jagiełły o epokowym znaczeniu było
A. przyjęcie chrześcijaństwa przez Litwę. B. użycie artylerii pod Grunwaldem.
C. odstąpienie od oblężenia Malborka. D. ustanowienie Witolda następcą tronu.
4. Królewscy małżonkowie różnili się w poglądach dotyczących
A. postawy mieszczan krakowskich. B. kierowania kancelarią.
C. kwestii dziedziczenia. D. stosunków z Krzyżakami.
5. Co umacniało związek monarszej pary?
A. Zamiłowanie do polowań. B. Podróże po Polsce.