Przyjaciele Laboratoriów Przyszłości – Lab 2

Lab 2

12 marca drugie zajęcia – „Przyjaciół Laboratoriów Przyszłości”.

Tematem dzisisejszych zajęć było Programowanie na dywanie.

Programowanie na dywanie – jest kolejnym etapem nauki programowania, należy wyobrazić sobie problem i drogę jego rozwiązania. Wielu uczniów nie potrafi tego zrobić tylko w głowie i takie planszowe przedstawienie jest idealne na początek nauki.

Do zajęć została przygotowana plansza w kwadraty o wymiarach 5 x 5 oraz karty z instrukcjami i przeszkodami. Przygotowano również zasady tzw. gry.

// ZASADY GRY //

Dostępne komendy/skrypty: START, STOP, strzałka, łapka, sprężynka

Oznaczenia pól:

X – pole wyłączone z gry

domek – miejsce startu

szkoła – miejsce docelowe

drzewo – nie można na nie wejść, należy ominąć

jezioro – nie można na nie wejść, należy przeskoczyć

góry – nie można na nie wejść, należy ominąć

kamienie – nie można na nie wejść, należy przeskoczyć

zły pies – nie można na nie wejść, należy ominąć

kotek – można wejść i należy pogłaskać za pomocą łapki

lizak – można wejść, ale nie można zabrać

jabłko – można wejść i zabrać jabłko za pomocą łapki

 

Uczniowie biorący udział w zajęciach, podzielili sie na grupy. Prowadząca ułożyła przeszkody na planszy, a zadaniem każdej grupy było przygotowanie skryptu przejścia przez planszę od Domku do Szkoły.

Najpierw grupy układały komendy na kartce, a nastepnie używając wydrukowanych kart układały je pod planszą. Oststecznym sprawdzianem poprawności instrukcji była próba Robota na planszy. Jedna osoba z drużyny wcielała się w postać Robota i wykonywała komendy czytane przez pozostałych członków. Zadanie nie było łatwe i nie każdemu udało sie za pierwszym razem, ale ostatecznie każdej grupie udało się osiągnąć cel podróży.

Prowdzaca kilka razy zmieniała układ kart na planszy, aby utrudnić przejście przez plansze, ale gdy dzieci zrozumiały panujące w grze zasady to już nie popełniały tych samych błędów.

Programowanie na dywanie jest dobrą zabawą dla uczniów, podczas której nieświadomie uczą sie budowania algorytmów rozwiązujących różnego rodzaju problemy.

Prowadzaca – Marta Wilk

Fotorelacja Lab 2

 

Filmiki Lab 2