„Odkrywanie przez działanie” – Zjawisko KOHEZJI i Grawitacji – Świetlica Klas I

22 lutego w świetlicy Klas I odbył się kolejny dzień z innowacją pedagogiczną: ,,Odkrywanie przez działanie,,. Odkrywaliśmy zjawisko KOHEZJI . Ile zmieści monet, szklanka wody nalana po brzegi. Okazało się że dużo więcej niż zakładały dzieci nie pięć a prawi 45 monet. Wniosek: siła wody przyciąga wszystkie cząsteczki do siebie i nie wylewa się, lecz tworzy wybrzuszenie nad krawędzią szklanki.

Kolejne nasze doświadczenie dotyczyło zjawiska grawitacji, oraz sprawdzenie hipotezy badawczej czy woda przenika substancje. Dzieci kolejno rozpuszczały: sól, cukier, kawę, ryż. Wnioski: Sól i cukier rozpuszczają się to znaczy że cząsteczki wody, cukru i soli przenikają się . Cząsteczki wody nie mogą przeniknąć przez cząsteczki kawy, ryżu lecz tworzą zawiesinę. Drobiny osadzają się po pewnym czasie pod wpływem siły grawitacji. Uczniowie chętnie brali udział w eksperymentach, a zjawisko grawitacji czyli siły przyciągania ziemskiego dobrze rozumieli. Podążając przykłady z życia wzięte.