Celestyn Freinet w zdalnym nauczaniu

Celestyn Freinet w zdalnym nauczaniu. Planowanie pracy z projektem.

Celestyn Freinet pisał w Niezmiennych prawdach pedagogicznych: „Każdy woli sam wybrać sobie pracę, nawet jeśli wybór wypadnie niekorzystnie” i „” Nikt nie lubi być zmuszanym do jakiejś pracy, nawet jeśli mu się nie wydaje szczególnie przyjemna. Przymus działa paraliżująco”. Moja klasa miała w tygodniowym zdalnym planie pracy umieszczony – mój projekt. W ten sposób powstały arcydzieła, jak nazywał je Celestyn Freinet, czyli „ prace najlepsze, na jakie stać dziecko i będące arcydziełem w przekonaniu samego dziecka”. Były efektem wyboru tematu, zaplanowania pracy, czerpania wiedzy z różnych źródeł, podjęcia decyzji o sposobie gromadzenia, przedstawienia i w efekcie zaprezentowania pracy. Powstały: filmy, prezentacje, makiety, plansze, plakaty, lapbooki oraz potrawy do jedzenia. Efekty tej pracy przeszły najśmielsze oczekiwania. To też dowód na to, że pracę można wykonywać – nie wszyscy tak samo, nie wszyscy to samo, nie wszyscy w tym samym czasie i nie wszyscy na ten sam temat. Wszystko przekłada się na dalszą pracę, czyli tworzy wewnętrzną motywację, bo w głowach moich uczniów już zrodziły się następne pomysły na „moje projekty”.

Bożena Ruszkiewicz

Freinetowska Grupa Regionalna Ostrołęka,

SP1 w Ostrołęce