Konkurs Bystrzaka – Etap V – Matematyka

GRUPA WIEKOWA KL. IV – V

Zadanie 1.

Z okazji Walentynek chłopcy z klasy piątej postanowili kupić każdej koleżance z klasy po jednej róży. W kwiaciarni czekała ich przykra niespodzianka dotycząca ceny. Po ile złotych powinni złożyć się chłopcy, by wystarczyło im pieniędzy dla wszystkich dziewczynek? Dane potrzebne do obliczeń odczytaj z rysunku.

11

Zadanie 2.

Add three such numbers to the numbers 3, 5, 9, 15, so that the correctness is maintained.

Zadanie 3.

Wpisz brakujące liczby na płatkach kwiatków przyniesionych na Walentynki

dla Pani od matematyki?

13

 

Zadanie 4.

Liczba doskonała to liczba naturalna, która jest równa sumie wszystkich swoich dzielników mniejszych od niej samej.

a )Wykaż, że liczby 6 i 28 są liczbami doskonałymi.

b)Uzasadnij, że liczby 8 i 12 nie są doskonałe.

14

 

GRUPA WIEKOWA KL. V I– VII

Zadanie 1.

Jacek postanowił kupić swojej dziewczynie walentynkową czekoladę. Niestety, posiada tak mało pieniędzy, że może kupić jej tylko 6 „trójkącików”, 3 „kwadraciki” albo 1 „prostokącik”. Co najbardziej opłaca się kupić Jackowi przy założeniu, że wszystkie typy czekolad mają taką samą grubość?

21

Zadanie 2.

How many percent of the letters in the words Valentine’s day is the letter N?

 

Zadanie 3.

Litery w kwadratach są wpisane według pewnej reguły. Który z kwadratów oznaczonych numerami 1, 2, 3 należy wstawić w miejsce znaku zapytania?

23

Zadanie 4.

Trzy proste przecinające się w sposób przedstawiony na rysunku tworzą trójkąt ABC.

Uzasadnij, że trójkąt ABC jest równoboczny.

24